بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای چیدمان پذیرایی مستطیل؛ مهم‌ترین نکات از نظر هارمونی

چیدمان پذیرایی مستطیل یکی از سخت‌ترین چیدمان‌ها در طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار است. اگر در محل کار یا آپارتمان چیدمان پذیرایی مستطیل به‌درستی رعایت نشود، ظاهری کشیده‌تر و طولانی به فضا می‌بخشد که چشم‌نواز نیست! شما با در نظر گرفتن نکات مهم در طراحی این نوع پذیرایی، می‌توانید فضایی هارمونیک و زیبا خلق کنید. در این مطلب، مهم‌ترین نکات از نظر هارمونی برای چیدمان پذیرایی مستطیل را معرفی کرده تا بتوانید دکوراسیونی هماهنگ و شیک برای زندگی داشته باشید.

انواع چیدمان مبلمان متناسب با ابعاد اتاق پذیرایی مستطیلی

اولین و شاید مهم‌ترین نکته برای چیدمان پذیرایی مستطیل، توجه به ابعاد و محل قرارگیری مبلمان است. بهتر است برای چیدمان پذیرایی مستطیل باریک از مبلمان‌های کوچک با تعداد کم و میز تلویزیون مدرن استفاده کنید. مبل‌های پایه فلزی برای پذیرایی دراز و باریک بهترین انتخاب هستند و نیازی نیست برای این فضاها، به سراغ ست هفت نفره چوبی سنگین بروید. چیدمان مبلمان هم به ایجاد هارمونی و تقارن در فضای پذیرایی مستطیل کمک می‌کند. برای چیدن مبل‌ها چندین روش وجود دارد که در ادامه معرفی می‌شوند.

  • چیدمان مبل متقارن: اگر به چیدمان متقارن اتاق پذیرایی علاقه دارید، بهتر است ست مبلمان خود را هماهنگ با آن تهیه کنید. در این چیدمان، دو مبل یکسان مانند دو مبل یک نفره یا دو مبل سه نفره روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.
  • چیدمان مبل موازی و روبه‌روی هم: دو مبل را برای داشتن چیدمان مبل موازی، روبه‌روی هم قرار دهید. نحوه چیدمان مبل موازی، فضای مناسبی برای رفت‌و‌آمد افراد در اتاق مستطیل شکل ایجاد می‌کند.
  • چیدمان مبل ال شکل: اگر قصد گذاشتن مبل‌ها در کنار دیوار را دارید، از مبل ال شکل استفاده کنید یا دو مبل سه نفره و دو نفره را در گوشه اتاق، به شکل ‌‌L بگذارید. چیدمان با مبل گوشه و ال شکل، برای فضاهای مستطیلی آپارتمانی، انتخاب مناسبی است.
  • چیدمان مبل متمرکز: با استفاده از یک نقطه متمرکز مانند میز پذیرایی در وسط و چیدن مبلمان با فاصله یکسان در اطرافش، چیدمان متمرکز خواهید داشت. این نوع چیدمان مبل، درون فضای مستطیلی، مربع ایجاد می‌کند و هارمونی خوبی دارد.

بهتر است برای چیدمان پذیرایی مستطیل بزرگ، از دو دست مبل استفاده کنید. با چیدمان مجزای هر ست مبلمان، فضای جداگانه‌ای برای پذیرایی و نشستن دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را به فضای تی وی روم اختصاص دهید.

راهنمای چیدمان پذیرایی مستطیل؛ مهم‌ترین نکات از نظر هارمونی

فرش‌های بزرگ؛ تعیین‌کننده نحوه چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

فرش یکی از مهم‌ترین المان‌ها در دکوراسیون پذیرایی است که به تعریف واقعی فضای نشیمن کمک می‌کند. بهتر است برای چیدمان پذیرایی مستطیل شکل از فرش‌های بزرگ استفاده کنید. فرش‌های بزرگ، فضای مستطیلی پذیرایی را به فضایی مربع شکل و محصور تبدیل کرده و با ایجاد بافت و هارمونی به زیبایی این فضا کمک می‌کنند.

مقداری از فرش را زیر مبل‌ها ببرید تا به‌صورت بصری همه عناصر را به یکدیگر گره بزنید. اگر فرش را در فضای تی وی روم پذیرایی مستطیلی پهن می‌کنید، از امتداد آن تا زیر میز تلویزیون خودداری کنید. اگر به دنبال فضایی متفاوت برای تی وی روم هستید، میز جلو مبلی مدرن و مدل‌های جدید را برگزینید.

رنگ و بافت دیوار؛ کمک به چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی

خطوط افقی را به‌هیچ‌عنوان در فضای پذیرایی مستطیل شکل استفاده نکنید. به جای آن، از خطوط عمودی کشیده شده تا سقف یا اشکال هندسی و گلدار استفاده کنید. پرده‌ها و کاغذ دیواری در مدل چیدمان پذیرایی مستطیل نقشی اساسی دارند. با انتخاب پرده‌های عمودی کشیده شده تا سقف، ارتفاع فضا را از نظر بصری افزایش می‌دهید.

کاغذ دیواری با طرح گل یا داماسک قرینه، ایده مناسبی برای ایجاد هارمونی در فضای مستطیلی شکل است. هنگام انتخاب همه عناصر دکوراسیون به ترکیب رنگ هم دقت کنید. رنگ‌ها را در همه قسمت‌های دکوراسیون به‌صورت یکسان پراکنده کرده و از تجمیع رنگ مشابه در یک سمت چیدمان بپرهیزید.

وسایل گرد و منحنی‌دار؛ مناسب برای چیدمان پذیرایی مستطیل باریک

یکی از مناسب‌ترین چیدمان‌ها برای پذیرایی مستطیل شکل بزرگ، چیدمان دایره‌ای است. در یک سمت پذیرایی مستطیل شکل، مبلمان گرد و منحنی‌داری بگذارید و فضای دورهمی مناسبی ایجاد کنید. استفاده از مبلمان با لبه‌های گرد یا میز‌های منحنی، به رفت‌و‌آمد بهتر بین مبلمان کمک می‌کند. در این چیدمان از میز پذیرایی گرد، ست مبلمان و پاف گرد استفاده می‌کنند.

نورپردازی دکوراتیو برای دیزاین پذیرایی مستطیل

برای اینکه از نظر بصری، میزان مستطیل بودن فضا را کاهش دهید، از نورپردازی دکوراتیو استفاده کنید. فقط کافی است در ضلع دیواری که کوچکتر است از نورپردازی نواری مخفی کمک بگیرید. برای سقف پذیرایی، نورپردازی نقطه‌ای پراکنده و برای دیوار بزرگ‌تر، نورپردازی نقطه‌ای متمرکز روی اکسسوری‌ها بهترین نتیجه را می‌دهند. بهتر است نورپردازی نقطه‌ای سقف، به‌صورت قرینه صورت بگیرد. استفاده از آباژورهای قرینه در اطراف مبلمان هم به هارمونی فضای مستطیلی کمک می‌کند.

راهنمای چیدمان پذیرایی مستطیل؛ مهم‌ترین نکات از نظر هارمونی

نصب آینه روی دیوار بزرگ‌تر؛ عمق‌بخشی به چیدمان پذیرایی مستطیل دراز

اگر فضای پذیرایی بسیار باریکی دارید که حس یک مسیر طولانی را القا می‌کند، از آینه کمک بگیرید. آینه را روی دیوار بزرگ‌تر نصب کنید تا با انعکاس تصویر روبه‌رو، به فضا عمق بیشتری ببخشد. هرچه آیینه را بزرگتر انتخاب کنید، فضای مستطیلی به فضای مربعی نزدیک‌تر می‌شود و دیگر احساس بودن در یک فضای تنگ و باریک را نخواهید داشت.

انواع ست مبلمان مناسب پذیرایی را از فروشگاه بلج خریداری کنید

فضای پذیرایی مستطیل شکل با یک چیدمان مناسب، تبدیل به دکوراسیونی هماهنگ و جذاب خواهد شد. هنگام چیدمان پذیرایی مستطیل شکل، از ایده‌هایی مانند مبلمان مناسب، فرش‌های بزرگ امتداد یافته تا زیر مبل‌ها و نصب آینه روی دیوار کمک بگیرید. با پرده‌های عمودی بزرگ ارتفاع را افزایش داده و با کاغذ دیواری طرحدار، فضای قرینه‌ای ایجاد کنید. از نورپردازی قرینه و تمرکز روی وسایل دکوراتیو هم غافل نشوید.

متنوع‌ترین ست مبلمان و سرویس چوب برای فضای مستطیلی شکل را می‌توانید از سایت فروشگاهی بلج تهیه کنید. انواع ست مبلمان گرد یا ال شکل در این سایت وجود دارد که برای چیدمان پذیرایی مستطیلی مناسب‌اند. برای سفارش از فروشگاه بلج به آدرس اینترنتی bolej.ir سر بزنید و از تنوع بی‌نظیر سرویس مبلمان و چوب آن دیدن کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز