بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
با شستشو فرش و ترمیم آن زیبایی دوباره برای خونت به ارمغان بیار

نزدیک عید نوروز که می­شود تمام دغدغه خانم­های خانه تمیز کردن خانه و تدارک برای عید نوروز است. یکی از وسایلی که شستن آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ فرش می­باشد. فرش جزو جدانشدنی هر خانه و یکی از اصلی­ترین وسایل موجود برای خانه است. تمیزی و نظافت آن مهم و ضروری است. شما روی آن راه می­روید؛ می­نشینید و خوراکی می­خورید. جارو زدن روزانه قالی­ها گرد غبار آن را می­گیرد و آن را پاک می­کند اما گاهی آلودگی­ها به همین سادگی و با زدن یک جارو پاک نمی­شوند. آلودگی­های سمجی که برای پاک شدن نیاز به یک راهکار اساسی دارند. گاهی نیز ممکن است بر اثر اتفاقات گوناگون به فرش شما آسیب وارد شده­باشد. قالی دوست­داشتنی که خاطرات زیادی با آن دارید و عاشق آن هستید پاره شده؛ آیا باید آن را دور انداخت یا می­توان آن را تعمیر کرد؟ در این مقاله سعی داریم نکات مهمی پیرامون فرش و قالی منزل ارائه دهیم.

رفوگری فرش، مهارت ترمیم فرش­ها

تعمیر؛ شستن و نصب فرش راه پله به صورت حرفه­ ای

فرش ممکن است در اثر اتفاقات مختلف آسیب ببیند. آسیب دیدگی­های فرش در سه دسته تقسیم­بندی می­شوند. انواع آسیب فرش به صورت زیر است:

  1. آسیب دیدگی درجه 3: آسیب دیدگی درجه 3 به عنوان آسیب دیدگی کم یا آسان شناخته می­شود. معمولا این نوع آسیب مربوط به دررفتگی شیرازه و پاره شدن ریشه­ها می­شود. در این نوع آسیب رفوگر با متن و نقشه فرش کاری ندارد و چله فرش سالم باقی مانده­است.
  2. آسیب دیدگی درجه 2: در این نوع از آسیب دیدگی نیز چله فرش سالم است. سائیدگی­ها و پارگی­های کوچک و همچنین بیدزدگی را می­توان جزو این دسته از آسیب­ها قرار داد.
  3. آسیب دیدگی درجه 1: در این دسته آسیب زیادی به فرش وارد شده­است. پوسیدگی فرش در اثر رطوبت یا نفوذ مواد شیمیایی، سوختگی بخشی از فرش، پارگی­های قابل تاملی که بر اثر حمل و نقل و یا ضربه محکم و همچنین فرود آمدن وسائل نوک تیز بر روی فرش ایجاد می­شود همگی جزو این دسته قرار دارند. آسیب­های وارد شده باعث از بین رفتن چله فرش می­شود. ترمیم این نوع آسیب سخت و نیاز به زمان بیشتری دارد.

رفوگری فرش (Rug restoration in Chicago) نیاز به داشتن مهارت و تجربه دارد و کار هرکسی نیست بتواند فرش را ترمیم کند. ضوابط و قوانینی وجود دارد که رعایت آن موجب می­شود تا کار به صورت اصولی و حرفه­ای پیش رود. اولین کاری که قبل از رفوگری باید انجام دهیم گرفتن گرد غبار از روی فرش است. فرش را تمیز کرده و روی زمین صاف پهن می­کنند. آسیب ­دیدگی­های فرش باید بررسی شود. اگر آسیب دیدگی در اثر ریختن مواد شیمیایی چه از نوع قلیایی و چه از نوع اسیدی اتفاق افتاده باشد؛ قبل از هر اقدامی باید فرش را بشویند.

  • در صورتی که تعداد سوراخ­های روی فرش چند عدد باشد؛ با توجه به اینکه فاصله سوراخ­ها نزدیک است یا دور، فرش را ترمیم می­کنند. اگر فاصله سوراخ­ها کم باشد به طوری که نسبت سطح آسیب دیده به سطح بافت باقیمانده بیشتر باشد؛ رشته های واصل را به صورت یک سوراخ در می­آورند؛ سپس ترمیم می­کنند.
  • رفوگر برای فرش­های پوسیده که چله آن شکسته یا به عبارت دیگر ترکیده است تار­ها را پاره نمی­کند و خامه آن را بیرون نمی­آورد. علت این کار هم در این است که این فرش­ها معمولا با ارزش و قدیمی هستند برای همین از یک روش خاص استفاده می­کند و از درون چله ها را سوزن کشی و محکم می­کند.
  • رفوگری فرش­های بید خورده به این صورت است که اگر بید از جلو فرش را خورده بود از جلو ترمیم می­شود و اگر از پشت بود آن را از زیر ترمیم می­کنند.
  • در رفوگری نوع آسیب باید مشخص باشد. نقشه قسمت آسیب دیده از روی قسمت­های سالم مشخص شود. الیاف پرز و یا تار که امکان پاره شدن دارند قطع و دوباره با سوزن به آن نخ، کمک می­دهند. رفوگر باید بتواند از روی نقشه فرش، خامه ­های هم جنس و هم رنگ را آماده کند و اگر لازم بود چله مناسب آن را تهیه کند.

وسایل رفوگر عبارتند از :

  1. قیچی
  2. قلاب
  3. سوزن مخصوص درشت
  4. دم باریک کوچک

رفوگری فرش نیازمند سال­ها تجربه و عمل دارد. اگرچه این کار نیازمند وسایل پیچیده نیست اما مهم­ترین رکن در رفوگری فرش تبحر و میزان تسلط استادکار بر روی کارش می­باشد. در صورت نداشتن مهارت لازم ممکن است فرش بیشتر آسیب ببیند. آسیبی که شاید دیگر نتوان آن را دوباره ترمیم کرد. پیشنهاد می­دهیم برای ترمیم فرش­ها از مراکز معتبر و دارای ضمانت کمک بگیرید.

شستن فرش، اصولی و کاملا حرفه­ ای

تعمیر؛ شستن و نصب فرش راه پله به صورت حرفه­ ای

شستن فرش اگرچه به نظر آسان می­آید اما در عمل کار بسیار سختی است. شستن فرش (Rug Cleaning in Chicago) نیاز به رعایت چند نکته مهم دارد. اگر شما بخواهید فرش­های خود را به صورت دستی و در منزل بشویید باید دردسر زیادی را متحمل شوید. شستن فرش به کنار، خشک کردن آن نیز زحمت فراوان دارد. در منزل باید یک زمین مسطح و مناسب را برای این کار پیدا کنید و نکته مهم اینکه به هیچ عنوان تنهایی نمی­توانید این کار را کنید. فرش بلافاصله بعد از خیس شدن وزنی چند برابری پیدا خواهد کرد. برای خشک شدن باید به یک بلندی انتقال دهید تا آب آن با شیب ملایم خارج شود. بلند کردن فرش خیس نیازمند کمک چند نفر آدم است. در زندگی­های آپارتمانی امروزه بهترین کار کمک گرفتن از یک قالیشویی معتبر و کاربلد است. اما کدام قالیشویی؟ برای انتخاب قالیشویی مناسب چند نکته را به یاد داشته باشید.

  1. حتما فرش­های ماشینی از دستی جدا شسته شوند.
  2. فرش به صورت اتوماتیک شسته می­شود یا نیمه اتوماتیک؟ شستشو اتوماتیک بهتر است.
  3. اگر شما فرد مذهبی هستید؛ شستشو اسلامی به ویژه هنگام آبکشی باید رعایت شود.
  4. قالیشویی فرش شما را بیمه کند تا در صورت آسیب خسارت را پرداخت نماید.
  5. اگر فرش قدیمی است قالیشویی حتما باید آن را بداند تا در شستن الیاف آن دقت کند.
  6. رسید و فاکتور قالیشویی را تا تحویل فرش نزد خود نگه دارید تا در صورت کلاهبرداری و دزدی سندی در دست داشته باشید.

بعضی از قالیشویی­ها پس از شستشو می­توانند در انداختن فرش نیز به شما کمک کنند. مثلا برای نصب فرش­ های راه پله

(Stair Runners in Chicago) ممکن است نیاز به کمک داشته باشید. برای نصب فرش راه پله دو روش عمده وجود دارد؛ یا باید از میله­های نگهدارنده استفاده کنید یا به پله بچسبانید. با توجه به موقعیت منزل شما و نوع پله­ها و همچنین فرشی که برای آن انتخاب کردید بهترین روش ممکن اعمال می­شود.

سخن آخر

فرش­های یک خانه در زیبایی و راحتی آن خانه تاثیر مستقیم دارند. فرش وسیله مهمی در منزل است. فرش حتی در سلامت اعضای خانواده نیز موثر است، بنابراین باید همواره به نظافت آن توجه کرد. تمیز کردن و شستن فرش هم باعث طول عمر فرش می­شود و هم خانه ما را تمیز و پاک نشان خواهد داد. اگر فرش دچار آسیب شد هرچه زودتر آن را ترمیم کنید تا با گذشت زمان آسیب بیشتر نشود. یک فرش سالم، تمیز و خوش نقش می­تواند جلوه بسیار درخشان و زیبایی برای منزل شما باشد.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز