بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
مراقبت و نگهداری از مروارید اصول خاصی دارد. در این نوشته صفر تا صد این اصول را به خوبی توضیح داده‌ایم.

مراقبت و نگهداری از مروارید چگونه انجام می‌شود؟ مروارید یکی از لطیف‌ترین و زیباترین سنگ‌های قیمتی است. با اینکه عشاق این سنگ طبیعی گرانبها اغلب با خواص‌ آن آشنا هستند، اطلاعی در مورد نحوه نگهداری از این سنگ ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله نکاتی کلیدی در مورد مراقبت از مروارید به شما یاد دهیم.

7 قدم مهم برای مراقبت و نگهداری از مروارید!
گوشواره مروارید

مروارید؛ نماد شکوه و عظمت از دوران باستان تا به امروز:

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مروارید اصلا چگونه به وجود می‌آید؟ دانه‌‌های مروارید روی یک گردنبند مروارید مسیر سخت و طولانی را طی کرده‌اند تا به این شکل دربیایند. در ابتدای این مسیر، درون صدف خالی بوده است. سپس اگر موجود زنده دیگری و یا حتی یک تکه سنگ کوچکی با بدن صدف برخورد‌ کند، ماحصل این برخورد نقطه آغاز شکل‌گیری مروارید به حساب می‌آید. چرا که صدف احساس خطر می‌کند و برای حفاظت از خود لایه‌هایی از جنس مروارید به وجود می‌آورد.

این سرگذشت متفاوت به همراه زیبایی مثال زدنی، باعث شده که از قدیم الایام تا به امروز این سنگ طبیعی محبوب باشد. نشانه‌هایی از این محبوبیت را می‌توانید در نقاشی‌های دوران یونان باستان مشاهده کنید. چرا که در اغلب موارد زنان از سرویس مروارید استفاده کرده‌اند. ولی وقتی به شکوه مروارید در طول قرن‌ها پی می‌بریم که می‌بینیم حتی امروز هم بسیاری از افراد جذب انگشتر مروارید و یا دستبند مروارید می‌شوند.

قدم اول برای مراقبت و نگهداری از مروارید چیست؟

گام اول برای مراقبت و نگهداری از مروارید این است که بعد از هر بار استفاده، حتما آن را تمیز کنید. با این روش در طول زمان مروارید شما غبار و چربی به خود نمی‌گیرد. برای اینکار پارچه تمیزی را نمناک کنید. سپس آن را به آرامی بر روی مروارید بکشید. توجه داشته باشید که هر گونه استفاده از مواد شوینده موجب آسیب‌رساندن به بافت مروارید می‌شود. پس فقط از آب برای تمیز کردن استفاده کنید.

قدم دوم برای مراقبت و نگهداری از مروارید:

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مراقبت و نگهداری از سنگ طبیعی این است که آن را همیشه و همه جا به همراه خود داشته باشید. برای مثال فرض کنید گوشواره مروارید زیبایی دارید و آن را همیشه در گوش خود نگه می‌دارید. حتی زمانی که به حمام یا استخر می‌روید نیز از آن استفاده می‌‌کنید. این استفاده مداوم باعث می‌شود که به مرور زمان آسیب جدی به گوشواره شما وارد شود.

 نکته مهم دیگری که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند، استفاده از جواهرات علی الخصوص جواهراتی از جنس مروارید در هنگام آرایش صورت است. مواد آرایشی، شیمیایی هستند و به مرور زمان جواهرات شما را کدر می کنند. پس بهتر است بعد از انجام آرایش صورت با مراقبت تمام از ست مروارید خود استفاده کنید! همچنین اگر می‌خواهید عطر و ادکلن مصرف‌ کنید، بهتر است قبل از آویختن جواهرات این اقدام را انجام دهید چون با این روش آسیب کمتری به سرویس مروارید شما می‌رسد.

7 قدم مهم برای مراقبت و نگهداری از مروارید!
گردنبند مروارید

 

قدم سوم در مسیر نگهداری از این سنگ قیمتی:

مراقبت و نگهداری از مروارید به موارد فوق محدود نمی‌شود. اگر می‌خواهید همواره مروارید شما براق و درخشنده باشد باید نکات دیگری را نیز رعایت‌ کنید. یکی از طبیعی‌ترین اتفاقاتی که در بدن هر انسانی رخ می‌دهد عرق کردن است. حال جالب است بدانید که همین امر طبیعی به ظاهر بی‌اهمیت، تا حد زیادی به مروارید آسیب می‌رساند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای مراقبت و نگهداری از مروارید این است که آن را مستقیما بر روی پوست خود قرار ندهید. در واقع بهتر است مروارید را بر روی لباس نخی استفاده کنید تا آسیبی به آن نرسد.

قدم چهارم در مسیر حفظ و نگهداری از مروارید:

برایمراقبت و نگهداری از مروارید نیاز است که اصولی دیگر را نیز رعایت کنید. برای مثال یکی از عوامل مخرب رساندن حرارت بسیار زیاد به این سنگ قیمتی است. پس اگر قرار است اوقاتی را کنار آتش بگذرانید و یا آشپزی کنید، بهتر است به هیچ‌ وجه از سرویس مروارید خود استفاده نکنید! همچنین اگر شغل شما به صورتی است که مدت زمان زیادی را در مقابل نور آفتاب هستید، بهتر است سرویس مروارید خود را در آن زمان به همراه نداشته‌ باشید. در صورتی که به این نکات توجه کافی نکنید، مروارید شما دچار شکستگی خواهد شد.

پنجمین قدم برای افزایش طول عمر این سنگ شگفت‌انگیز:

بسیاری از افرادی که از سرویس مروارید استفاده می‌کنند، معتقدند که پس از مدتی این ست تغییر رنگ می‌دهد و آن را دلیلی محکم و اساسی برای فیک بودن آن می‌دانند. در صورتی که این ادعا از بیخ و بن غلط است. چرا که عدم آگاهی از نحوه نگهداری از این سنگ زیبا، اصلی‌ترین عامل تغییر رنگ است. به این دلیل که برای مراقبت و نگهداری از مروارید نیاز است که شما آن را در محیطی مرطوب نگهداری کنید. در واقع اگر این اصل رعایت نشود، به مرور رنگ آن رو به زردی می‌رود. به علاوه بافت آن خشک خواهد شد و دچار شکستگی نیز می شود. پس حتما برای افزایش طول عمر مروارید آن را در محیطی مرطوب نگه ‌دارید.

7 قدم مهم برای مراقبت و نگهداری از مروارید!
دستبند مروارید

 

آشنایی با قدم ششم برای مراقبت و نگهداری از مروارید:

یکی از مهم‌ترین نکات در مسیر مراقبت و نگهداری از مروارید این است که آن را در محلی مناسب قرار دهید. برخی از افراد نکته قبلی را به اشتباه برداشت می‌کنند. یعنی چون ما گفتیم که باید مروارید را در محلی مرطوب نگه‌داری کرد، مرواریدهای خود را در کیسه‌های پلاستیکی قرار می‌دهند. با این اقدام شرط مرطوب بودن مکان نگهداری به خوبی رعایت می‌شود. ولی توجهی به بافت حساس مروارید نمی‌شود. اگر شما مروارید یا سنگ‌های قیمتی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری‌ کنید، به هنگام فروش، آن را به همراه جعبه‌ای به شما تحویل می‌دهند. در واقع این جعبه که در اغلب موارد با پارچه ابریشمی پوشیده شده ‌است، مطلوب‌ترین مکان نگهداری جواهر شما می‌باشد.

هفتمین قدم در راه نگهداری این سنگ طبیعی و قیمتی:

مراقبت و نگهداری از مروارید کمی پیچیده‌تر از سایر جواهرات است. چرا که ساختار آن بسیار حساس است. به همین دلیل نیاز است که برای نگهداری در منزل نیز اصول خاصی را رعایت ‌کنید. یکی از این نکات این است که ست مروارید خود را به همراه سایر طلا و جواهرات نگهداری نکنید. به این دلیل که برخورد جواهرات با آن، باعث می شود که خط و خش روی بافت مروارید به وجود بیاید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: