بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
در غالب خانواده های ایرانی جهیزیه را خانواده دختر تهیه می کنند اما جالب است بدانید از نظر قانونی تهیه جهیزیه تماما بر عهده مرد است!

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد فراهم کردن امکانات لازم برای شروع زندگی مشترک بدون کمک خانواده ها مشکل است. رسم و رسومات عروسی در هر منطقه و کشوری متفاوت است و هر رسومی دارای شرایط و قوانینی است که نیاز است مردم بر طبق آن عمل کنند.

در اکثر کشور های آسیایی امری عادی است که تهیه جهیزیه بر عهده خانواده عروس باشد اما با این حال لوازمی هم وجود دارند که لازم است خانواده داماد برای خرید آن اقدام کنند و یا به دلیل آن که خرید جهاز هزینه سنگینی می طلبد و یا بر اساس بعضی از رسومات این امر در مراسم خواستگاری بیان می شود که داماد موظف است تا چند نوع کالای بزرگ جهاز را در جهت کمک به خانواده همسر خود تکمیل کند. لیست کامل جهیزیه داماد از منظر قانونی و عرف موضوعی است که در این مقاله از سوربان به آن خواهیم پرداخت.

لیست جهیزیه داماد از منظر قانونی و عرف / داماد چی باید بخره؟!

اما اگر قرار باشد منطقی فکر کنیم متوجه می شویم که از این جهاز قرار است هر دو طرفین استفاده کنند و در واقع این اقدام برای آسایش و راحتی هر دو برای شروع زندگی مشترک انجام می شود بنابراین لازم است تا هر دو طرفین به یکدیگر کمک کنند تا در اول زندگی با مشکلاتی رو به رو نشوند . بنابر توضیحات بالا در ادامه لیستی از وسایلی که خریدشان برعهده داماد است را برای شما تهیه کرده ایم . لیست کامل جهیزیه داماد در ادامه برای شما آورده شده است.

لیست جهیزیه داماد

لیست کامل جهیزیه داماد بنا بر رسم و رسوم هر منطقه ای متفاوت است اما این نکته در همه جا وجود دارد که جهیزیه داماد سبک تر از جهیزیه عروس بوده و خرده ریز های بسیار جزئی کلافه کننده در لیست جهیزیه کامل وجود ندارد.

اصولا چند عدد از وسایل و کالاهای بزرگ توسط خانواده داماد تهیه می شود که البته این نوع کالاها باید به صورتی توافقی در جلسات خواستگاری بیان شود تا دو طرف موافقت خود را در خرید آن ها اعلام کنند البته امروزه اینه نکته وجود دارد که جوانان خودشان به صورت مشترک این کالاها را خریداری می کنند.

لیست بر عهده داماد کاملا توافقی است و دو خانواده برای آن تصمیم میگیرند که بر چه اساس باید باشد پس لیستی که در زیر آورده ایم، برای همه یکسان نیست.

لیست کامل جهیزیه داماد

لیست جهیزیه داماد از منظر قانونی و عرف / داماد چی باید بخره؟!

۱. سرویس کامل چوب شامل ؛ سرویس مبل ، نهار خوری و سرویس چوب اتاق خواب

۲. لوازم برقی بزرگ شامل ؛ یخچال فریزر، لبلسشویی و تلویزیون

۳. فرش

معمولا عروس و داماد به تعداد مساوی فرش میگیرند.

۴. لوستر پذیرایی

۵. میز تلویزیون

۶. تلفن

تهیه جهیزیه از منظر قانونی و عرف بر عهده کیست؟

لیست جهیزیه داماد از منظر قانونی و عرف / داماد چی باید بخره؟!

متاسفانه امروزه جهیزیه به طلبی از جانب خانواده داماد تبدیل شده است و بر اساس عرف دختر باید تحت هر شرایطی و به هر قیمتی جهیزیه را تهیه کند اما اصل جهیزیه، برخلاف عقیده و ذهنیت عموم، حقی است برای زن که بر عهده مرد است.

به هر حال غالب خانواده های ایرانی جهیزیه را خانواده دختر تهیه می کنند و این امری پذیرفته شده است اما جهیزیه باید وسایل ضروری برای شروع زندگی دونفره باشد و نیازی نیست اسباب لازم برای 20 سال زندگی توسط دختر تهیه شود بلکه زن و شوهر بعد از ازدواج می توانند هر چه که لازم باشد را تهیه کنند.

دختر خانم ها نیز نباید در خرید وسایلی که بر عهده داماد است، سخت بگیرند چرا که داماد نیز گرفتن جشن عروسی، تهیه خانه و... را بر عهده دارد پس طرفین باید یکدیگر را کاملا درک کنند.

نکات ضروری در تهیه جهیزیه داماد

لیست جهیزیه داماد از منظر قانونی و عرف / داماد چی باید بخره؟!

در هنگام خرید جهیزیه داماد به این نکات توجه نمایید:

  • کالا هایی را که فکر می کنید نیاز بیشتری به آن دارید را اولویت بندی کنید تا ابتدا بودجه ی لازم برای خرید آن ها را کنار بگذارید و این نوع کالا ها را خریداری کنید.
  • برای خرید جهیزیه از افراد بزرگتر و با تجربه تر کمک بگیرید و قبل از خرید هر نوع کالایی درباره ی مارک ها و برند های موجود آن ها تحقیقاتی را انجام دهید.
  • گول افراد و فرروشنده های تقلبی را نخورید و محصولی را خریداری کنید که برای شما کارایی بالایی داشته باشد.
  • برای خرید و تهیه کالا های ساده تر مانند تشک، رخت خواب و … از چند سال قبل اقدام کنید اما کالاهای برقی را نزدیک عروسی خود خریداری کنید .
  • از زمان خواستگاری کم کم به فکر تهیه جهیزیه باشید تا در زمان نزدیک شدن به زمان عروسی خیال راحت تری داشته باشید .
  • کالاهای خود را متناسب با متراژ منزل خریداری کنید.
  • خود را با سایرین مقایسه نکنید و در آرامش به خرید جهاز خود بپردازید.

کلام آخر

عروس و داماد های عزیز در خرید جهیزیه به یکدیگر و خانواده تان سخت نگیرید و اگر توانایی مالی خانواده شما پایین است، بهتر است برخی از لوازم غیر ضروری را از لیست جهیزیه خارج کنید، باید بدانید نوع جهیزیه، کیفیت وکم و زیاد بودن آن نشانه دهنده ی خوشبختی کسی نیست.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز