بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
برای پرپشت شدن موی نوزاد چه کنیم؟ با وجود اینکه ریزش مو در نوزادان در ماههای ابتدایی تولد کاملا طبیعی ست ولی همواره پرپشت شدن موی نوزادان و کودکان یکی از دغدغه های اصلی والدین بوده است.

برای پرپشت شدن موی نوزاد چه کار کنیم؟

آیا شما نیز این روزها در این سوی و آن سوی، تارهای ظریف موی نوزادتان را پیدا می کنید؟ حتی اگر فرزند شما با موهای پرپشت هم متولد شده باشد، اوضاع به همین شکل باقی نخواهد ماند. ریختن موی نوزادان امری طبیعی است و در یک مقطع برای همه اتفاق می افتد. اما این به آن معنی نیست که فرزند شما برای همیشه طاس می شود. احتمالا می خواهید بدانید چه عواملی باعث ریختن موی نوزادان و کودکان خواهد شد و برای پرپشت شدن موهای دلبندتان چه کاری از دست شما برمی آید؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها در این مقاله از سایت سوربان با ما همراه باشید.

پرپشت شدن موی نوزادان و کودکان با 14 راهکار طلایی
برای پرپشت شدن موی نوزاد چه کنیم؟

دلیل ریزش موی نوزادن چیست؟

چند ماه اول تولد نوزاد خیلی هیجان انگیز است و هر روزه شاهد تغییرات زیادی در نوزادان هستیم، این تغییرات در موی نوزاد نیز اتفاق می افتد. ریزش موی کودک کاملاً طبیعی است و اغلب در شش ماه اول اتفاق می افتد. برخی از نوزادان فقط چند رشته را از دست می دهند و برخی دیگر کاملا طاس می شوند. اما نگران نباشید به زودی تمام موها دوباره در می آیند.

رشد موها به طور کلی دو مرحله دارد، مرحله رشد و مرحله استراحت یا آرام گیری که اصطلاحاً تلوژن افلوویوم نامیده می شود و با ریزش ناگهانی مو همراه است. در فاز استراحت، فولیکول باقی می ماند. اما وقتی موهای جدید شروع به رشد می کنند، موهای قدیمی را بیرون رانده و موجب ریزش می شوند. مرحله رشد حدود سه سال و استراحت عموماً سه ماه به طول انجامد. بین یک تا شش ماه نیز طبیعی است. هر یک از تارهای مو طول عمر مخصوص به خود را دارد، بنابراین معمولا تعداد معدودی موی سر در هر مقطع ریزش می کند. گاهی تغییرات بدنی موجب ریختن موی نوزاد می شوند درنتیجه رشد شمار زیادی از موها با هم متوقف شوند.

مهمترین علل ریختن موی نوزاد شامل موارد زیر میباشد:

1- تغییرات بدنی

بسیاری از بانوان در دوران بارداری، گیسوان زیبا و دلفریب دارند اما بعد از زایمان، با نهایت تعجب دیگر خبری از آن نیست. همین اتفاق برای فرزند شما نیز رخ می دهد. در دوران بارداری سطح هورمون بالاتر است. جنین نیز به خصوص در ماه های آخر موی زیادی دارد. اما درست پس از تولد، سطح هورمون کاهش می یابد و این منجر به بروز تغییراتی از جمله توقف ناگهانی رشد مو می شود. با آغاز مرحله جدید، موهای قدیمی ریزش می کنند. معمولا یک ماه بعد از تولد، ریختن موی نوزاد آغاز می شود و متاسفانه راهی برای اجتناب از ریختن موهای نوزادی وجود ندارد.

کودک وقتی کمی بزرگ تر می شود، در حالت خستگی و ناراحتی، موهای خود را می کشد. همین کشیدن یا پیچاندن موها باعث ریزش خواهد شد. یکی دیگر از دلایل ریزش مو، عفونت های قارچی است. چند نقطه، حلقه یا حتی ناحیه قرمز و پوسته پوسته شده روی پوست سر می تواند نشانه عفونت های قارچی باشد. عفونت قارچی ضرری برای کودک ندارد اما به شدت مسری است.

2- ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا

بعضی اوقات، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ایجاد لکه ها یا پچ های صاف بدون مو می شود که به آن ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا می گویند. تولید فولیکول کند شده و موها فوق العاده کند رشد می کنند. این بیماری در کودکان بزرگتر شایع است اما می تواند بر نوزادان نیز تأثیر بگذارد. اگر متوجه پچ های کچلی در فرزند خود شدید، احتمال بروز طاسی سکه ای وجود دارد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این بیماری در بیشتر موارد خود به خود برطرف می شود. در غیر این صورت، پزشک برای کمک به رشد مو، پماد یا درمان دیگری تجویز می کند.

3- درماتیت سبوره ای نوزادی یا کلاه گهواره

پولک یا پوسته های زرد رنگی که روی پوست سر نوزاد مشاهده می کنید، کلاه گهواره نام دارد. این عارضه معمولاً در اثر افزایش چربی در منطقه آسیب دیده، مشاهده می شود. پولک های تشکیل شده روی سر معمولاً به شکل پوسته پوسته درآمده و می افتند. بعضی اوقات موهای ریز روی این پوسته ها چسبیده است.

کلاه گهواره اکثر اوقات، ظرف مدت شش ماه تا یک سال خود به خود برطرف می شود. موارد شدیدتر نیاز به درمان دارد. می توانید از شامپوهای مخصوص یا وازلین قبل از حمام استفاده کنید. شامپوها موجب نرمی پوسته ها و رطوبت پوست سر می شوند. کندن پولکهای تشکیل شده روی پوسته سر حتی اگر در حال افتادن باشند، صحیح نیست، شما فقط می توانید آنها را بردارید. کندن پوست را تحریک کرده و آن را قرمز می کند و باعث عفونت می شود.

پرپشت شدن موی نوزادان و کودکان با 14 راهکار طلایی

4- علائم غیرعادی

هرگونه تغییر در بدن یا رفتار کودک باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. به احتمال زیاد این تغییرات خیلی مهم نیستند اما در مواردی می توانند نشانه یک مشکل جدی باشند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر چشمگیر حتماً نظر پزشک را جویا شوید. چنانچه ریختن موی نوزاد شدید، ناگهانی یا همراه با نشانه های زیر باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا احتمال بروز شرایط جدی تر منتفی گردد.

این نشانه ها عبارتند از:

  • پولک های قرمز و پوسته پوسته شده در نقاطی که ریزش مو منجر به طاسی شده است.
  • کودک احساس ضعف و بی حالی می کند.
  • تورم در ناحیه صورت علاوه بر رنگ پریدگی و سردی پوست.

14 راهکار موثر برای پرپشت شدن موی نوزاد

1. باز کردن گره های مو

نوزادان مدت زیادی، به پشت می‌خوابند. به همین دلیل موهایشان غالبا حالت خیس و چسبنده و گره خورده پیدا می‌کند. اگر این گره‌ها باز نشود، مجبور می‌شوید با قیچی آن‌ها را کوتاه کنید. برای پیشگیری از این کار بهتر است:
گره مو‌ها را پیش از آنکه غیرقابل باز شدن شوند، رفع کنید.
مو‌های نوزاد را خیلی نشویید! هنگام شستشوی مو‌ها آن را زیاد صابونی نکنید! زیرا باعث خشک شدن بیشتر مو‌ها و گره خوردن آن‌ها می‌شود.
از یک برس نرم نوزاد برای شانه کردن آرام مو‌های نوزاد استفاده کنید. اگر نوزاد هنگام شانه کردن مو‌ها بی قراری می‌کند، با خواندن شعر و قصه با او همراهی کنید. شانه کردن مو‌ها باعث جریان یافتن خون در پوسته سر شده که به تقویت فولیکول‌های مو و در نتیجه پرپشت شدن موی نوزاد کمک می‌کند.

2. شامپوی بچه

مو‌های نوزاد شما زیاد کثیف نمی‌شود. اما بایستی پوسته‌های سر نوزاد را رفع کنید تا به رشد مو‌ها و پرپشت شدن موی نوزاد کمک شود. بهتر است هفته‌ای یکبار مو‌های نوزاد را با شامپوی بچه بشویید.

در خرید شامپو بچه به نکات مهم زیر توجه کنید :

  • شامپوی بدون اشک که چشمان نوزاد را نمی‌سوزاند، تهیه کنید. دقت کنید مواد تشکیل دهنده شامپو ارگانیک باشند، مانند سرفکتانت‌های بوتانیکال و روغن‌های طبیعی.
  • هنگام شامپو زدن به سر کودک، او را با اسباب بازی‌هایی در داخل حمام سرگرم کنید و به آرامی سر او را ماساژ دهید و بشویید.

3. نرم کننده های طبیعی

استفاده از نرم کننده لزومی ندارد، اما اگر مو‌های نوزاد خشک و فر است، یا آب و هوا بر بافت موی نوزاد تاثیر می‌گذارد، بهتر است چند نرم کننده طبیعی زیر را که موجب پرپشت شدن موی نوزاد می‌شود را امتحان کنید.

پرپشت شدن موی نوزادان و کودکان با 14 راهکار طلایی

نصف پیمانه عسل را با نصف پیمانه روغن زیتون بکر مخلوط کنید. مخلوط را بر روی سر نوزاد ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه بعد آن را بشویید.
یک موز رسیده له شده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. کمی ماست یونانی به آن بیافزایید. مخلوط بدست آمده را به سر نوزاد بزنید و ۱۰ دقیقه بعد بشویید.

4. استفاده از روغن

خشکی پوست سر، موجب ایجاد حس خارش در نوزاد می‌شود و با خارش، احتمال ریزش نقطه‌ای مو وجود دارد. پوست سر نوزاد را به طور منظم بررسی کنید. در صورت خشکی پوست سر، آن را با روغن بچه چرب کنید. برای این منظور از روغن‌های مخصوص نوزادان استفاده کنید که سبک‌تر هستند.

5. ژلاتین

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که ژلاتین برای رشد سریع مو بسیار موثر است. ژلاتین حاوی دو آمینو اسید ضروری به نام‌های پرولاین و گلیسین است. این آمینو اسید‌ها در رژیم غذایی نوزادان به مقدار کافی وجود ندارد. این آمینو اسید‌ها موجب پرپشت شدن موی نوزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن او می‌شود.

برای پرپشت شدن موی نوزاد، پودر ژلاتین را با مقادیر مساوی از آب سرد و آب گرم، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب مخلوط کنید. مخلوط حاصل را روی سر نوزاد ماساژ دهید و بگذارید خشک شود. پس از چند دقیقه با شامپو سر نوزاد را بشویید.

6. محصولات مراقبت موی نوزادان

محصولات متنوعی برای مراقبت از موی نوزادان در بازار موجود است. چندین نوع آن را امتحان کنید و با سعی و خطا بهترین و مناسب‌ترین آن را برای نوزادتان انتخاب کنید.

7. عدم استفاده از سشوار

هرگز از سشوار برای خشک کردن مو‌های نوزادتان استفاده نکنید. استفاده از هوای گرم برای خشک کردن مو، حتی برای بزرگسالان نیز مضر است.

8. کوتاه کردن مو

هیچ یافته علمی تایید نمی‌کند که کوتاه کردن مو‌ها موجب بهبود رشد آن‌ها می‌شود! اما کوتاه کردن و شکل دادن به موها، موجب می‌شود ظاهر آراسته‌تری بیابید و موهایتان پر‌تر نشان داده شود. اگر از کوتاه کردن مو‌های نوزادتان در خانه هراس دارید، به آرایشگاه مخصوص کودکان بروید تا مو‌های دلبندتان را کوتاه کنند.

9. رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم موجب رشد مو‌های سالم نیز می‌شود. برای پرپشت شدن موی نوزاد، در برنامه غذایی او مقدار زیادی پروتئین مانند سالمون، تخم مرغ و اسفناج بگنجانید. ویتامین D نیز برای داشتن مو‌هایی سالم ضروری است. گردو، سیب زمینی شیرین، هویج، بادام و کدو حلوایی بایستی بخشی از رژیم غذایی کودک باشد.

پرپشت شدن موی نوزادان و کودکان با 14 راهکار طلایی

10. آلوورا

آلوورا برای مراقبت پوست و مو بسیار مفید است. اگر یک گیاه آلوورا در باغچه یا تراس خود داشته باشید، می‌توانید از آب آلوورای خالص برای مراقبت و پرپشت شدن موی نوزاد خود استفاده کنید. کافی است ژل داخل برگ‌های آلوورا را با آب مقطر مخلوط کنید و در حمام به سر نوزاد بمالید.

11. مو‌های کودک را شل ببندید

بستن کش مو‌های سفت و بافتن مو‌های کودک موجب آسیب رساندن به ریشه مو و آمدن فشار به ساقه مو‌ها می‌شود.

12. رژیم غذایی کودک را به یکباره تغییر ندهید

به آرامی مواد مغذی را وارد رژیم غذایی کودک کنید و منتظر مشاهده نتیجه آن باشید.

13. ماست را فراموش نکنید

لبنیات به خصوص ماست، سرشار از کلسیم هستند، در مصرف آن‌ها صرفه جویی نکنید.

14. آب بنوشید

بدن کودک را با نوشیدن روزی ۵ لیوان آب هیدراته نگاه دارید و خوردن آب میوه را به یک بار در روز محدود کنید.

بدانید که هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است. قرار نیست یک شبه مو‌های نوزاد شما پرپشت و انبوه شود. با آرامش و صبر، راه‌حل‌های گفته شده را پی بگیرید تا به بهترین نتیجه دست یابید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(9 امتیاز , میانگین: 4.2 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز