بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

تاریخچه حلقه ازدواج

حلقه ازدواج، قدمتی طولانی دارد و مربوط به سال‌های خیلی دور است. درگذشته حلقه ازدواج به شکل امروزی نبود؛ ولی برای متعهد بودن زن و مرد به ازدواج، از نمادهای مختلفی به‌عنوان حلقه ازدواج استفاده می‌شد. در دوران انسان‌های اولیه، نماد حلقه ازدواج به شکل ریسمانی از جنس علف و گیاه بود؛ در واقع از زمان گذشته تا امروز، هر زمان که زن و مرد تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، نمادی از عشق را بین خود رد و بدل می‌کنند. شاید با این پرسش روبرو شوید که تفاوت حلقه و انگشتر در چیست! یا تاریخچه حلقه ازدواج در ایران به چه زمانی بر می‌گردد؛ به همین دلیل در این مطلب به صورت کامل رد این مورد صحبت کردیم.

شما می‌توانید با امکان خرید طلا آنلاین از سایت گالری حقانی قیمت انگشتر طلا را ببینید و حلقه خود را انتخاب کنید.

تغییرات حلقه ازدواج در قرن ۲۱

تاریخچه حلقه ازدواج

حلقه ازدواج یک سنت قدیمی است؛ اما در قرن 21 دچار تغییراتی شده است؛ به‌عنوان‌مثال:

  • سبک‌های بیشتر: امروزه مردم برای انتخاب حلقه‌های ازدواج تنوع بیشتری دارند.
  • اهمیت حلقه برای هر دو نفر: امروزه حلقه هم برای زن و هم برای شوهر است نه فقط یکی از دو نفر.
  • تزئینات بیشتر: در حال حاضر علاوه بر اینکه حلقه باید از جنس طلا باشد معمولاً با سنگ‌های گران‌بها هم ترکیب می‌شود تا منحصربه‌فردتر به نظر برسد.
  • معنای عمیق‌تر: حلقه ازدواج فقط یک نماد نیست بلکه بخشی از شخصیت زوجین است.

به‌طورکلی حلقه ازدواج همیشه نشانه‌ای از عشق، همبستگی و وفاداری بوده و خواهد بود. شما می‌توانید خاص‌ترین حلقه ازدواج را از گالری حقانی تهیه کنید. طراحی‌های منحصربه‌فرد این گالری به‌گونه‌ای است که می‌تواند تا ابد یادآور پیوند عشق‌تان باشد؛ پس اگر می‌خواهید همراه با عشق‌تان، داستانی خوش را بنویسید، گالری حقانی را انتخاب کنید. شما می‌توانید همین حالا برای خرید طلا از فروشگاه طلا و جواهر حقانی کلیک کنید.

معنای حلقه ازدواج در طول تاریخ

تاریخچه حلقه ازدواج

خرید حلقه نامزدی در طول تاریخ همواره معنایی عمیق و رمزآلود داشته است. چندین جنبه مهم از معنای حلقه ازدواج را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  • قرارداد: حلقه ازدواج نماد قرارداد و پیمان ازدواج میان دو نفر است. پیمانی که هرگز تمام نمی‌شود.
  • وفاداری: حلقه وفاداری را نشان می‌دهد و یادآور سوگند وفاداری است که بین دو طرف جاری شده است.
  • جاودانگی: حلقه از فلزات بادوام ساخته می‌شود تا نشان دهنده پیوند ازدواج جاودانه باشد.
  • محافظت: حلقه ازدواج نمادی است که نشان می‌دهد طرفین می‌خواهند از یکدیگر محافظت کنند.
  • یکپارچگی: این حلقه، شکل یکپارچه‌ای دارد و نشان می‌دهد که طرفین حالا یک تیم شدند.
  • بی‌نهایت: شکل حلقه گرد است و نماد بی‌نهایت است؛ در حقیقت می‌خواهد، بگوید که این پیوند یک «ازدواج بی‌پایان» است..

تاریخچه حلقه ازدواج در ایران

تاریخچه حلقه ازدواج

تاریخچه حلقه ازدواج در ایران باستان به زمان سلسله حکومت هخامنشیان برمی‌گردد. با مطالعات انجام‌شده در این زمینه، معلوم شده است که در ایران باستان نیز حلقه ازدواج در میان زوجین به‌عنوان نماد وفاداری، وجود داشته است. این نشان را همسر پادشاه ایلام در ایران باب کرده است. به‌طور کل، از زمان ایران باستان تا به امروز امر ازدواج و تشکیل خانواده از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و به‌عنوان امری مقدس از آن یاد می‌شود. در ایران، هر زوجی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، بدون در نظر گرفتن سطح اقتصادی خود، نمادی با عنوان حلقه ازدواج، به یکدیگر هدیه می‌دهند. در تاریخچه حلقه ازدواج در ایران باستان تفاوت‌هایی بین حلقه ازدواج و نامزدی وجود داشت که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • به‌طورمعمول، حلقه نامزدی به‌عنوان یک هدیه از طرف خانواده داماد برای نشان کردن عروس، به وی داده می‌شود و این حلقه بیشتر طبق سلیقه خانواده داماد انتخاب می‌شود.
  • شکل ظاهری حلقه ازدواج نسبت به حلقه نامزدی، ساده‌تر است.
  • عروس خانم حلقه نامزدی خود را در طی مراسم خواستگاری تا ازدواج در دست چپ خود نگه می‌دارد و بعد از ازدواج، جایگاه این حلقه تغییر می‌کند.
  • حلقه ازدواج نشان پیوند همیشگی بین عروس و داماد است و زوجین اکثر اوقات آن را به دست دارند.
  • به‌طورمعمول هردو حلقه نامزدی و ازدواج از جنس طلا انتخاب می‌شود ولی در مواقعی هم ممکن است جنس حلقه نامزدی از نقره باشد.

حلقه ازدواج در ایران، به شکل‌های مختلف و با استفاده از فلزاتی چون طلا، پلاتین و نقره، ساخته می‌شود. در گالری حقانی که به‌عنوان بهترین برند در ایران شناخته می‌شود، حلقه‌های ازدواج زوجین به شکل‌های مختلف حلقه طلا سفید مردانه و زنانه و حلقه طلا زرد مردانه و زنانه و... موجود است.

بررسی تاریخچه حلقه ازدواج در دوران انسان‌های اولیه

در دوران انسان‌های اولیه که بروز احساسات آدمی مانند دنیای امروزی نبود، نشان دادن عشق زوجین به یکدیگر با زمان حال، بسیار متفاوت بود. در آن زمان‌ها، زوجین نماد عشق و وفاداری خود را با استفاده از ریسمانی از جنس علف و گیاه نشان می‌دادند. در واقع، ریسمان را به دور گردن و دست‌وپاهای فرد می‌آویختند و با اعلام رضایت فرد به ازدواج، ریسمان را از گردن و پاهای وی جدا می‌کردند. با ثابت شدن وفاداری فرد نسبت به امر ازدواج، ریسمان دست‌ها را نیز، باز می‌کردند. باقی ماندن حلقه‌ای از جنس علف دور انگشت دست، نشان از وفاداری فرد نسبت به ازدواج بود.

بررسی تاریخچه حلقه ازدواج در دوران مصر باستان و یهود

با بررسی تاریخچه حلقه ازدواج در هر ملل، این نتیجه حاصل می‌شود که این نماد عشق وفاداری بین زوجین، به شکل‌های مختلف از ریسمان علفی گرفته تا حلقه‌هایی با شکل‌های گوناگون بوده است. از زمان قدیم تا به امروز، حلقه ازدواج از استخوان، عاج و فلز ساخته می‌شده است. جنس این فلز در گذشته آهن، برنج و مس بوده و در زمان حال با استفاده از طلا، نقره و پلاتین ساخته می‌شود. اگر به 5000 سال قبل برگردیم و آیین ازدواج مصر باستان را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که حلقه در زمان مصریان، به شکل سکه‌ای توخالی بوده است.

در آن زمان، تنها زنان مصری حلقه به دست داشتند و مردان از این امکان برخوردار نبودند. در فرهنگ یهود و درست بعد از زمان حضرت موسی، استفاده از حلقه ازدواج رسم شد. یهودیان به‌منزله بیان مالکیت مرد بر زن، از این نماد استفاده می‌کردند. با توجه به مرسوم بودن ازدواج سنتی در آن زمان، هدایای مختلفی از جانب خانواده پسر به خانواده دختر اعطا می‌شد که حلقه ازدواج در میان این هدایا دیده می‌شد.

بررسی تاریخچه حلقه نامزدی در دیگر ملل

  • در زمان گذشته، بین یونانیان و رومیان این‌چنین مرسوم بوده است که جنس حلقه‌ها را از چرم، استخوان و عاج می‌ساختند. در این میان افراد مرفه از نوارهای طلا و نقره‌ای به‌عنوان نماد عشق خود نیز، استفاده می‌کردند. با گذر زمان، کم‌کم حلقه‌های ازدواج با نقش و نگاری از حکاکی چهره اشخاص و پیام‌های قرآنی، ساخته می‌شد. به‌مرور زمان و در یونان مدرن، جنس حلقه عروس و داماد به‌منزله بیان برتری زوجین نسبت به یکدیگر و متفاوت بودن موقعیت آن‌ها، متفاوت شد. به‌طوری‌که جنس حلقه عروس از نقره و حلقه داماد، طلا در نظر گرفته می‌شود.
  • تاریخچه حلقه نامزدی در ایتالیا به قرن 15 و 16 برمی‌گردد که از نقره ساخته می‌شد و با انجام میناکاری روی آن، جلوه زیباتری به خود می‌گرفت.
  • در اروپا و در قرون‌وسطی، حلقه‌های ازدواج با ترکیب الماس، ساخته می‌شد که دلیلی بر بیان ماندگاری ازدواج و قدرت‌نمایی بود.
  • در آیین ازدواج ایسلند، دریافت پول از جانب خانواده عروس نسبت به داشتن حلقه نامزدی، ارزش بیشتری داشت، با این وجود حلقه هم در مراسم ازدواج، ردوبدل می‌شد. به‌منظور عبور 4 انگشت و کف دست داماد از میان حلقه و گرفتن دست عروس، ضخامت حلقه بزرگ‌تر از حد معمول بود.
  • در آیین ازدواج اسکاندیناوی، باور بعضی از عروس خانم‌ها بر آن بود که باید تعداد حلقه‌های دستشان، 3 عدد باشد. حلقه نامزدی، حلقه ازدواج و حلقه مادر شدن نمونه این حلقه‌ها بود.

تاریخچه حلقه ازدواج از روایت‌های اسلامی تا عملکرد مدرن

امروزه حلقه ازدواج نماد قدرتمندِی از عشق و اتحاد است اما ریشه و تاریخچه حلقه ی ازدواج در شرق میانه و سنت اسلامی است. حلقه ازدواج برای مسلمانان نمادی از قرارداد ازدواج بین یک جفت و پیوندشان با مقدس‌ترین وظیفه انسانی یعنی ایجاد یک خانواده و کسب آرامش است. در روایات اسلامی داستان‌هایی در مورد حلقه‌هایی به‌عنوان هدیه نامزدی وجود دارد؛ اما در قرون وسطی حلقه‌های ازدواج کمرنگ‌تر و معمولی‌تر شدند تا زمانی که در دوران مدرن به یک نماد اصلی عشق و اتحاد تبدیل شدند.

دلیل انداختن حلقه ازدواج در دست چپ

به‌طورمعمول حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ انداخته می‌شود و دلیل آن‌هم ارتباط مستقیم انگشت چهارم با قلب است. این رسم، اولین بار در بین رومی‌ها دیده شد و باور آن‌ها بر این بود که رگ انگشت چهارم، حکم رگ عشق را دارد. از آنجا که حلقه ازدواج به‌طور دائم در دست زوجین، قرار دارد بنابراین، لازم است به‌منظور جلوگیری از آسیب دست، حلقه در انگشتی انداخته شود که کمتر از آن استفاده می‌شود. با تمامی این اوصاف، آداب‌ورسومی هم در برخی از کشورها وجود دارد که انگشت حلقه آن‌ها نیز فرق می‌کند. نمونه‌ای از این تفاوت‌ها به شرح زیر آورده شده است:

  • زنان در قاره اروپا به دو شکل حلقه ازدواج خود را به دست می‌کردند. اشراف‌زاده‌های سلطنتی، رسم داشتند که حلقه ازدواج خود را به دست چپ کنند درحالی‌که برخی دیگر از زنان، دست راست را برای حلقه ازدواج خود انتخاب می‌کردند.
  • در کشور برزیل، مرسوم است که زوجین تا قبل عروسی حلقه را در دست راست می‌اندازند و با برگزاری مراسم عروسی، انگشت حلقه از دست راست به چپ تغییر می‌کند.

تأثیر فرهنگی حلقه ازدواج بر روابط زناشویی

مهم‌ترین تأثیر حلقه ازدواج در روابط زناشویی «یادآوری هدف ازدواج» است. زن و شوهر وقتی حلقه ازدواج را می‌پوشند، قرارداد ازدواج و وظایفشان را به یاد می‌آورند. این یادآوری می‌تواند الهام بخش آن‌ها شود تا به اهداف مشترکشان فکر کنند و برای حفظ رابطه خود تلاش کنند. حلقه یادآور انگیزه‌های اولیه عشق و وفاداری می‌شود و پایه‌های رابطه را محکم‌تر می‌کند. وقتی زن و شوهر به حلقه‌های هم خیره می‌شوند یاد وعده‌هایشان می‌افتند و این موضوع می‌تواند روحیه مثبتی به آن‌ها بدهد.

تفاوت بین حلقه و انگشتر

ممکن است با مراجعه به طلافروشی و بررسی حلقه‌های ازدواج، با تنوع بالای انگشتر روبرو شده باشید. بین انگشتر و حلقه، تفاوت‌هایی وجود دارد که باید در زمان خرید به آن توجه کرد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولاً انگشتر طلا نسبت به حلقه وزن بیشتری دارد.
  • انگشتر طلا نسبت به حلقه، در طرح‌های بسیار متنوع‌تری، ساخته می‌شود.
  • رنگ‌هایی که برای ساخت انگشتر طلا استفاده می‌شود، تنوع بیشتری دارد.
  • طراحی حلقه به شکل ساده، بدون نگین یا حداکثر چند نگین ریز انجام می‌شود ولی انگشتر طلا با ترکیب چندین نگین و سنگ، درشت ساخته می‌شود.

چرا هنوز هم این سنت محبوب است؟

تاریخچه حلقه ی ازدواج را با هم بررسی کردیم اما شاید از خودتان بپرسید که چرا این سنت همچنان پا بر جاست! چند دلیل اصلی وجود دارد:

  • نماد ازدواج: حلقه در تمام طول تاریخ به‌عنوان نمادی از قرارداد و پیوند ازدواج شناخته شده است.
  • یادآور سوگند: وقتی زوج‌ها حلقه خود را می‌پوشند به یاد می‌آورند که سوگند وفاداری خوردند.
  • نماد همیشگی: شکل حلقه ازدواج نشان دهنده طبیعت ابدی و جاودانه پیوند زناشویی است.
  • سنت جهانی: از آنجایی که حلقه ازدواج سنتی است که در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد، پس احساس همبستگی به زوجین می‌دهد.
  • قدرت احساسی: وقتی زوج ازدواج کرده به حلقه‌هایشان خیره می‌شوند، به یاد مراسم احساسی ازدواجشان و انگیزه‌های اولیه خود برای ازدواج میفتند.

سخن پایانی

با توجه به بررسی‌هایی که در این مقاله انجام دادیم، تاریخچه حلقه نامزدی در ایران باستان و دیگر ملل به شکل‌های مختلفی بوده است. اگرچه مردمان اولیه، همانند مردم امروزی قادر به بیان عشق خود نبوده‌اند ولی بر حسب توانایی و شعوری که داشته‌اند، آیین ازدواج را به‌خوبی برگزار می‌کردند. در گذشته برای ساخت حلقه ازدواج از استخوان، عاج و انواع فلزات استفاده می‌کردند ولی امروزه شاهد تغییر در متریال و طرح‌های ساخت حلقه ازدواج هستیم. با توجه به تفاوت‌هایی که برای حلقه نامزدی و ازدواج ذکر کردیم، به‌راحتی می‌توان فرق حلقه نامزدی و حلقه ازدواج را در مراسم ازدواج با یکدیگر تفکیک کرد. گالری حقانی به‌عنوان برترین برند طلا، بیشترین تنوع را در حلقه‌های ازدواج و نامزدی دارد که به‌صورت حضوری و آنلاین، امکان خرید از این گالری وجود دارد.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز