بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

وام ازدواج از آن دسته تسهیلات ویژه‌ای است که بانک مرکزی با هدف کمک به جوانان در امر ازدواج در نظر گرفته است. بسیاری از افراد پس از عقد، پیگیر نحوه ثبت نام وام ازدواج و شرایط دریافت آن می‌شوند. همچنین مبلغ وام، نحوه ثبت نام در سامانه وام ازدواج و شرایط اولیه لازم برای دریافت این تسهیلات از دیگر دغدغه‌های این افراد است. در این مقاله می‌خواهیم با نحوه ثبت نام این وام بیشتر آشنا شویم.

پس اگر شما هم کنجکاوید بدانید مبلغ وام ازدواج در سال 1402 چه میزان است یا قرار است در سال 1403 این مبلغ چقدر باشد و چگونه باید در سامانه ثبت نام کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

سیر تا پیاز ثبت نام وام ازدواج

شرایط اولیه ثبت نام وام ازدواج

برای ثبت نام و بهره‌مندی از وام ازدواج، افراد باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این که باید عقد رسمی و دفتری انجام داده باشند. به خصوص این که در عقدنامه باید تاریخ دقیق عقد نکاح زوجین ثبت شده باشد. همچنین متقاضیان وام ازدواج باید دارای کارت ملی باشند. کارت ملی مورد نظر می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

همچنین متقاضیان این تسهیلات باید کدپستی محل سکونت خود را در اختیار داشته باشند. این نوع وام فقط به کسانی پرداخت می‌شود که تابعیت ایرانی داشته باشند. لازم به ذکر است که برای سایر ادیان رسمی کشور نیز امکان دریافت وام با ارائه اقرارنامه ازدواج از سوی مراکز اقلیت دینی وجود دارد. این اقرارنامه معادل عقدنامه تلقی می‌شود.

همچنین همه شهروندان ایرانی که در خارج از کشور ساکن‌ هستند، می‌توانند با ارائه گواهی ازدواج به سفارت کشور مربوطه از این وام ازدواج استفاده کنند. فقط کافی است گواهی ازدواج آنها دارای مهر کنسولگری ایران باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ازدواج

برای انجام ثبت نام وام ازدواج مانند هر وام دیگری، مدارک خاصی مورد نیاز است که شامل موارد زیر می‌شود.

  • ارائه اصل سند ازدواج
  • ارائه اصل شناسنامه زوجین
  • ارائه شناسنامه ضامن‌ها
  • اصل کارت ملی زوج‌ها
  • اصل کارت ملی ضامن‌ها
  • ارائه کدپستی محل سکونت (کدپستی ده رقمی) به همراه آدرس کامل محل سکونت هر دو نفر
  • در اختیار داشتن کد رهگیری گرفته شده از سایت پس از انجام مراحل ثبت نام

لازم به ذکر است که زن و شوهر هر کدام باید جداگانه برای ثبت نام تسهیلات ازدواج اقدام کنند. امکان ثبت نام یک وام برای هر دوی آنها فراهم نیست، زیرا از نظر شخصیت حقیقی، مستقل از یکدیگر محسوب می‌شوند.

ثبت نام در سامانه وام ازدواج

حال که دانستیم برای ثبت نام چه شرایط اولیه‌ای لازم است و به چه مدارکی نیاز داریم، باید به سراغ ثبت نام در سامانه این وام برویم. برای ثبت نام لازم است وارد سامانه ve.cbi.ir شوید. سپس از طریق گزینه ثبت نام جدید، اقدام به پر کردن فرم مربوطه نمایید.

در این فرم آنلاین کلیه مشخصات خود و همسرتان را طبق تصویر وارد می‌کنید. مشخصاتی که از شما در این فرم خواسته می‌شود اعم از کد ملی، تاریخ تولد و ازدواج، شماره تلفن همراه‌تان، استان محل سکونت و کد امنیتی است.

سیر تا پیاز ثبت نام وام ازدواجپس از اتمام ثبت نام یک کد ده رقمی رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. این کد همانطور که در بخش مدارک گفته شد، باید هنگام تشکیل پرونده در اختیار شما قرار گرفته شده باشد. کد رهگیری به صورت پیامک نیز به شماره موبایلی که در سامانه وارد کرده‌اید ارسال می‌شود.

متقاضیان وام در ادامه می‌توانند به شعبه بانک مربوطه مراجعه و با در دست داشتن کلیه مدارک مورد نیاز، مراحل گرفتن وام ازدواج را تکمیل کنند. لازم است بدانید اگر کلیه مراحل ثبت نام وام ازدواج را انجام دهید ولی در زمان مقرر به شعبه بانک مربوطه مراجعه نکنید ثبت نام شما ملغی می‌شود.

برای پیگیری وام ازدواج هم می‌توانید به سامانه مراجعه کرده و طبق تصویر از گزینه «مشاهده وضعیت» و وارد کردن کد رهگیری ده رقمی، وضعیت وام ازدواج خود را پیگیری نمایید.

اطلاعات تکمیلی درباره وام ازدواج

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه وام ازدواج به دست آورید، حتما این بخش را مطالعه کنید. وام ازدواج طبق بخشنامه بانک مرکزی بدون سود پرداخت می‌شود. با این همه، برای دریافت این وام یک کارمزد 4 درصدی را باید بپردازید.

شما باید وام را در عرض 120 ماه یا به عبارت دیگر در مدت 10 سال بازپرداخت کنید. معمولا 12 روز طول می‌کشد تا مدارک خود و ضامن‌ها را تحویل بانک دهید. بنابراین این فرصت را از دست ندهید زیرا ممکن است در دریافت وام با مشکلات جدی مواجه شوید. شما می‌توانید از طریق بانک‌های ملی، تجارت، ملت، صادرات یا سپه اقدام به دریافت وام کنید. برای همه موارد باید به همان سامانه وام ازدواج که معرفی شد مراجعه نمایید.

شرایط ضامن در ثبت نام وام ازدواج

از سوالات مهمی که افراد هنگام ثبت نام تسهیلات ازدواج به ذهن‌شان خطور می‌کند شرایط ضامن‌هاست. ضامن مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج اگر کارمند است، باید 40 درصد خالص دریافتی‌اش بتواند تسهیلات وام ازدواج را پوشش دهد.

اگر ضامن مورد نظر شما شغل آزاد دارد، باید مجوز شغلی خود را به بانک تقدیم کند و در صورت تایید توسط بانک می‌تواند ضمانت وام ازدواج شما را برعهده بگیرد. فرایند تایید ضامن‌ها توسط بانک از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود. حالا در بحث ثبت نام وام ازدواج به سوال مهم دیگر یعنی مبلغ وام می‌رسیم.

مبلغ وام ازدواج 1402

وام ازدواج در سال 1402 برای زوجینی که تاریخ ازدواج‌شان از ابتدای سال 1398 است، مبلغ 180 میلیون در نظر گرفته شده است. همچنین برای زوجینی که زیر 25 سال سن دارند و همچنین زوجه‌ها یعنی عروس خانم‌هایی که سن‌شان زیر 23 است مبلغ وام بیشتر بوده و 220 میلیون تعیین شده است.

مبلغ وام در سال 1402 نسبت به سال پیش از آن افزایش چشم‌گیری داشته است. زوجین در سال 1401 می‌توانستند وام 150 میلیونی دریافت کنند. گفته می‌شود این امکان وجود دارد که در سال 1403 مبلغ وام ازدواج به 300 میلیون افزایش یابد.

حرف آخر

در این مقاله سعی شد اطلاعاتی درباره ثبت نام تسهیلات ازدواج در اختیار شما قرار گیرد. مطالبی اعم از شرایط مورد نیاز برای دریافت وام، شرایط ضامن‌ها، مبلغ وام در سال 1402 و نحوه ثبت نام در سامانه وام ازدواج. امید که مطالب فوق توانسته باشد راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز