بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

10 خواص باورنکردنی زیتون برای زنان که نمیدانستید!

زیتون یک افزودنی خوش طعم و خوشمزه است که بسیاری از افراد، آن را به عنوان پیش غذا یا همراه با غذا مصرف می‌کنند. به نوعی این میوه خوشمزه و کاربردی، نقش پررنگی را در سفره ایرانی ایفا می‌کند.

10 خواص باورنکردنی زیتون برای زنان که نمیدانستید!

بسیاری از افراد، زیتون را به خاطر طعم خوبی که دارد، مصرف می‌کنند ولی نباید از خواص بی نظیر و درمانی این میوه غافل شویم. خواص زیتون برای زنان و مردان کم نیست و این میوه به دلیل کربوهیدرات کم و چربی‌های زیادی که دارد، بسیار مفید است. بانوان می‌توانند با قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود از خواص باورنکردنی زیتون بهره‌مند شوند.

خواص زیتون برای زنان

ترکیبات میوه زیتون باعث شده است تا این میوه کوچک و سبز رنگ مزایا و فواید بسیاری را برای ما داشته باشد. در ادامه به بررسی 10 خواص زیتون برای زنان می‌پردازیم.

1- خواص زیتون برای پوست زنان

یکی از مهم‌ترین فواید زیتون برای زنان، استفاده از آن در تهیه محصولات آرایشی است. میوه زیتون خواص زیادی برای پوست زنان دارد و به تغذیه و ترمیم پوست کمک می‌کند. این میوه کوچک و سبز رنگ، از ویتامین E بهره می‌برد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و با کمک به پوست، از آسیب‌های محیطی مانند آفتاب، آلودگی و استرس محافظت می‌نماید. اسیدهای چرب موجود در زیتون به پوست بدن کمک می‌کنند تا رطوبت خود را حفظ کنند و از خشکی و ترک‌خوردگی پوست جلوگیری نمایند.

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های E، A و K است. به همین خاطر در بسیاری از محلول‌های شوینده پوست صورت یا آبرسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضدالتهابی بودن زیتون یکی دیگر از خواص زیتون برای پوست زنان است. به طوری که ترکیبات موجود در میوه زیتون به کاهش علائم التهابی پوست مانند قرمزی و تورم کمک می‌کنند. این خاصیت ضدالتهابی زیتون، برای پوست‌های حساس و مستعد التهابات بسیار مفید خواهد بود.

2- خواص زیتون برای موهای زنان

میوه زیتون حاوی مواد مغذی ویتامین E، آهن و اسیدهای چرب است که این مواد به تقویت موهای زنان کمک می‌کنند. این مواد مغذی با کمک به رشد موها، باعث سالم و قوی ماندن موهای زنان می‌شوند. جالب است بدانید که خواص زیتون باعث ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌گردد و به عنوان یک درمان طبیعی برای ترمیم موهای آسیب‌دیده زنان عمل می‌کند. اسیدهای چرب موجود در زیتون باعث می‌شوند تا رطوبت موها حفظ شوند و آن‌ها را نرم و لطیف نگه می‌دارند.

یکی دیگر از فواید زیتون برای موهای زنان، حفظ رنگ مو است. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در زیتون باعث می‌شوند تا از فرسایش رنگ موها جلوگیری کنند. این آنتی اکسیدان‌ها از موها محافظت می‌کنند و کمک می‌کنند تا رنگ موها براق و زنده بمانند.

از خواص زیتون در کنترل روغنی موها نیز نباید غافل شویم. موهای چرب ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند خارش و شوره می‌شوند و شما می‌توانید از روغن طبیعی زیتون برای کنترل روغنی موها کمک بگیرید. روغن زیتون باعث افزایش رطوبت موها می‌شود و روغنی بودن موها را کاهش می‌دهد. همچنین خواص ضد التهاب طبیعی مو برای پوست سر باعث کاهش خارش و شوره می‌شود.

10 خواص باورنکردنی زیتون برای زنان که نمیدانستید!

بد نیست اشاره کنیم که در مطلب خواص زیتون شور درباره تاثیرات آن در رشد مو صحبت شده که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

شاید تعجب کنید،‌ اما یکی از خواص زیتون شور آن است که شرایط لازم جهت رشد مو را فراهم می‌کند. اگر به دلایل مختلف با ریزش مو مواجه هستید و قصد دارید از یک راهکار طبیعی مناسب استفاده کنید، بهتر است زیتون شور را به وعده‌های غذایی خود بیفزایید. به احتمال زیاد در مدت کوتاهی نتایج مربوط به این تصمیم مهم را مشاهده خواهید کرد.

3- خواص زیتون برای زنان در دوران بارداری

زیتون از مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی بهره می برد که این مواد مغذی به سلامت پوست و مو کمک می کنند. با توجه به اینکه جنین تمامی نیازهای بدن خود را از مادر دریافت می کند، کمبود این مواد مغذی ممکن است تاثیر منفی بر پوست و موی مادر و در نتیجه جنین داشته باشد. بنابراین خانوم‌ها در دوران بارداری می توانند با مصرف زیتون، مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کنند و سلامتی و زیبایی پوست و مو را حفظ نمایند. البته باید به مقدار مجاز مصرف زیتون در روز هم توجه داشته باشید و در این باره با پزشک خود مشورت کنید

مصرف زیتون برای زنان در دوران بارداری می تواند به قوی شدن سیستم گوارشی آن ها کمک کند. این میوه خوشمزه و جذاب، کبد را پاکسازی می کند، تهوع را برطرف می نماید و از بروز مشکلاتی مانند ترش کردن معده جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف زیتون در دوران بارداری، خواص زیادی در تقویت عملکرد دستگاه گوارش دارد.

4- خواص روغن زیتون برای رحم و واژن

یکی از خواص روغن زیتون برای رحم و واژن، جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های زنانه و همچنین ضدعفونی کردن آن‌هاست. روغن زیتون از ترکیبات مفیدی بهره می‌برد و این ترکیبات باعث محافظت از رحم و واژن بانوان می‌شوند. در بسیاری از موارد نیز بانوان به ویژه در سنین یائسگی دچار خشکی واژن می‌شوند که در این صورت می‌توانند با مصرف روغن زیتون شاهد بهبود سلامت واژن خود باشند. با رفع خشکی واژن، خارش‌های ایجاد شده در واژن نیز کنترل می‌شوند.

یکی دیگر از خواص زیتون برای زنان در دوران رابطه است. برخی از بانوان در هنگام برقراری رابطه جنسی، درد و ناراحتی در ناحیه واژن احساس می‌کنند. این افراد می‌توانند از روغن زیتون به عنوان یک روان‌کننده برای واژن استفاده کنند و عملکرد جنسی خود را بهبود بخشند. روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش دردهای عضلانی در ناحیه واژن کمک زیادی می‌کند.

5- خواص زیتون برای لاغری و کاهش وزن

بسیاری از بانوان از اضافه وزن رنج می‌برند و روش‌های متعددی را برای کاهش وزن خود به کار می‌گیرند. جالب است بدانید که زیتون از دو طریق باعث کاهش وزن می‌شود؛ نخست به دلیل چربی‌های موجود در زیتون و دیگری به خاطر نقش زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین است. تحقیقات دانشمندان در سال 2011 نشان می‌دهد که افرادی که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن زیتون استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد، از افزایش وزن کمتری برخوردار هستند.

این خاصیت زیتون در پیشگیری از افزایش وزن به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره‌ای در زیتون است. پیوندهای موجود در این نوع چربی‌ها راحت‌تر شکسته می‌شوند و مانند سایر چربی‌های موجود در بدن، به صورت انباشته باقی نمی‌مانند.

6- خواص زیتون در پیشگیری از سرطان

10 خواص باورنکردنی زیتون برای زنان که نمیدانستید!

خواص زیتون در پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص زیتون برای زنان است. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث می‌شود تا سلول‌های سالم بدن به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند که این نشان می‌دهد اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند مزیت داشته باشد. زیتون از آنتوسیانین بهره می‌برد که این ماده مغذی به عنوان یک ماده ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. مواد آنتی اکسیدانی باعث می شود تا رادیکال های آزاد در بدن از بین بروند و از تخریب سلول‌ها توسط این رادیکال‌ها جلوگیری می‌نماید.

7- زیتون و تاثیرات بر فشار خون

غنی بودن زیتون از پتاسیم باعث شده است تا این میوه کوچک و سبز در تنظیم فشار خون بانوان و آقایان نقش پررنگی داشته باشد. البته دقت داشته باشید که برخی از زیتون‌های موجود در فروشگاه‌ها مقدار بالایی نمک دارند و از خرید این موارد باید خودداری کنید. برای اینکه بتوانید به خوبی از فواید زیتون در کاهش فشار خون بهره‌مند شوید، بهتر است که زیتون را قبل از مصرف چند ساعت در آب بگذارید تا نمک‌های اضافی از آن خارج گردد.

8- خواص زیتون در جلوگیری از بیماری های قلبی

بانوان می‌توانند با مصرف منظم زیتون و روغن زیتون از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و در نهایت مرگ و میر جلوگیری کنند. این موضوع که از نظر مطالعات معتبر نیز اثبات شده است، به خاطر اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در زیتون است که باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. لازم به ذکر است که فشار خون و کلسترول بالا از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند و زیتون با کنترل این عوامل به سلامت قلب کمک می‌کند.

بیماری قلبی یک مشکل جدی سلامتی است که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در زیتون یک نوع چربی غیر اشباع به نام اسید اولئیک وجود دارد که ۷۳٪ از مجموع محتوای آن را تشکیل می‌دهد. این چربی اشباع‌نشده از نوع چربی‌های مفید است و مصرف آن در رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می‌شود.

9- خواص زیتون برای گردش خون

یکی دیگر از خواص زیتون برای زنان مربوط به گردش خون می‌شود؛ به طوری که مصرف متعادل زیتون باعث گردش خون مناسب در بدن می‌گردد. ترکیبات گیاهی موجود در میوه زیتون به افزایش جریان خون کمک می‌کند و گردش خون بدن را در حال بهتری ارتقا می‌بخشد. این عملکرد در کوتاه مدت و درازمدت برای بدن سودمند خواهد بود. مصرف زیتون سبز در زنان باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و برای بهره‌مندی از این فواید بهتر است که مدتی زیتون را در آب بخوابانید تا خیس بخورد و نمک آن گرفته شود.

10- مبارزه با کم خونی زنان با مصرف زیتون

بانوانی که مشکل کم خونی دارند، باید بدانند که مصرف زیتون برایشان بسیار مفید خواهد بود. همانطور که می‌دانید، گلبول‌های قرمز وظیفه توزیع اکسیژن و مواد غذایی را در سلول‌های خونی برعهده دارند و عدم وجود آهن باعث تولید کم سلول‌های خونی و در نتیجه عوارض ناخوشایند در بدن می‌شود. با توجه به اینکه زیتون از مقادیر زیادی آهن تشکیل شده است، مصرف آن به درمان کم خونی کمک می‌کند.

سخن پایانی

10 خواص باورنکردنی زیتون برای زنان که نمیدانستید!

خواص زیتون برای زنان تنها به این 10 مورد خلاصه نمی‌شود و ما تنها به معرفی مهم‌ترین مزایای این میوه خوش‌طعم برای بانوان اشاره کردیم. میوه زیتون برای تراکم‌بندی استخوان و بهبود عملکرد قلب بسیار مفید است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که از بروز آلرژی نیز جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید که برای بهره‌مندی از خواص زیتون لازم است تا نحوه مصرف آن را کنترل کنید و بهره‌برداری بهینه‌ای از آن داشته باشید. زیتون را می‌توان به صورت کامل و یا به شکل بدون هسته و پر شده مصرف کرد و یا برای استفاده در غذاهایی مانند پیتزا، سالاد یا سالاد ماکارونی استفاده نمود. همچنین در برخی موارد می‌توان به جویدن برگ زیتون به از بین بردن زخم‌های دهان کمک کرد.

زیتون که جزو خوشمزه‌ترین میوه‌های طبیعت به شمار می رود، برای بسیاری از افراد جزو پیش غذاهای محبوب است و برای خرید آن ترجیح می‌دهند تا از یک فروشگاه مطمئن و زیتون فروشی خوب در تهران خریداری کنند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 4.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز