بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

وقتی شما به یک‌خانه مجلل و یا یک هتل 5 ستاره بروید مطمئناً پرده‌های آن مکان چشم شمارا خواهد گرفت. معمولاً پرده‌ها بیشترین پارچه را در یک محیط یا اتاق به خود تخصیص می‌دهند. پس بهتر است بدانید که پارچه مناسب برای دوخت پرده کدام پارچه‌ها هستند؟ در ادامه با فهرستی از بهترین پارچه‌هایی که معمولاً به‌عنوان پرده از آن‌ها استفاده می‌شود آشنا می‌شوید.

پارچه های مناسب برای دوخت پرده

هر شخصی هنگام خرید پرده دقت و توجه زیادی به خرج می‌دهد. چراکه خرید پرده امری است بسیار سخت که یک اشتباه منجر به هدر رفتن بودجه بسیاری می‌شود این تصمیمی است که باید بافکر و تامل صورت پذیرد.

من اگر قرار باشد پرده‌ای را برای محیطی انتخاب کنم کاری که انجام می‌دادم این بود که در یک روز خوب که شلوغ نیست و نور آفتاب خوبی دارد، به بهترین فروشگاه پرده و پارچه شهر می‌رفتم و مدتی صرف لمس کردن و تماشای مدل‌های آن فروشگاه می‌کردم.

حتی اگر تمام اندازه‌های یادداشت شده و متراژ مصرفی پارچه را محاسبه کرده و پارچه موردنظرم را پیدا کنم فورا آن را نمی‌خرم. شما باید پارچه را در نور محیط خانه هم مشاهده کنید تا ببینید با بقیه محیط خانه مطابقت دارد یا خیر.

اگر وقت کمی دارید و فقط می‌خواهید پارچه تهیه کنید بهتر است مقدار بیشتری پارچه تهیه کنید تا مجبور نشوید مجدد به بازار برگردید و ببینید که پارچه دیگر موجود نیست.
برای تهیه پارچه مناسب دوخت پرده بهتر است به بافت پارچه، شفافیت، نحوه ایستایی و جمع شدن آن توجه ویژه‌ای کنید.

پارچه‌های مناسب دوخت پرده

معمولاً برای پرده پذیرایی از چندلایه پارچه استفاده می‌کنند. پارچه آستری که به‌عنوان لایه‌ی بیرونی جهت جلوگیری از ورود نور و گردوغبار از آن استفاده می‌شود ، لایه‌ی داخلی و لایه‌ی دکور پرده که هر دو جهت زیبایی از آن‌ها استفاده می‌شود.اگر زیبایی برای شما مهم نیست و صرفاً به دنبال جلوگیری از ورود نور و حفظ حریم خصوصی هستید بهتر است فقط از یک‌لایه پارچه ضخیم استفاده کنید.

 پارچه آستری

زیر پرده یا همان آستری که در بالا گفته شد صرفاً جهت جلوگیری از ورود نور، حفظ حریم خصوصی و عایق‌کاری می‌باشد. انواع آستری‌ها عبارت‌اند از : آستر فلامنت، آستر تابیده، ساتن و بلک اوت

آستر فلامنت:  از این پارچه معمولاً برای دوخت کالای خواب مانند متکا استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر مدل‌ها به‌عنوان زیر پرده‌ای نیز به کار می‌رود. ازنظر کیفیت برای دوخت پرده مناسب نیست.

آستر تابیده:  مرغوب‌ترین و بهترین متریال برای زیر پرده می‌باشد، قیمت مناسب و بافت باکیفیتی دارد که از ورود گردوغبار و نور به داخل جلوگیری می‌کند اما پس از مدتی به دلیل عایق گردوغبار بودن چرک مرده می‌شود.  ازنظر کیفیت و قیمت برای دوخت پرده بسیار مناسب می‌باشد.

پارچه ساتن:  یکی دیگر از مرغوب ترین زیر پرده‌ای‌هایی که معمولاً برای پرده پذیرایی  استفاده می‌شود ساتن می‌باشد. تنها مزیت ساتن نسبت به آستر تابیده چرک مرده نشدن آن است. اما از قیمت بالاتری نسبت به تابیده برخوردار است. تنها ازنظر کیفیت مناسب دوخت پرده می‌باشد.

بلک او: پارچه بلک اوت برای محیط‌هایی که نیاز به مسدود شدن کامل نور می‌باشد استفاده می‌شود، اغلب برای پرده اتاق‌خواب‌ها، آمفی‌تئاترها و سالن‌هایی که مجهز به ویدئو پروژکتور می‌باشد کار برده می‌شود.

پارچه حریر

از پارچه حریر معمولاً به‌عنوان زمینه پرده یا لایه‌ی اصلی پرده استفاده می‌شود. یکی از متریال هایی می‌باشد که در صنعت پرده بسیار پرکاربرد است، حریر انواع مختلفی دارد که پرمصرف‌ترین آن حریر ساده می‌باشد. انواع حریرها عبارت‌اند از : حریر ساده، کرپ، شاین و طرح محو

حریر ساده: پارچه‌ای نازک و سبک که از لطافت بسیاری برخوردار است. این مدل پارچه را به دلیل نازک بودن معمولاً همراه با زیر پرده‌ای نصب می‌کنند تا از حریم خصوصی جلوگیری کند. مدل دوخت مناسب این پارچه مدل پلیسه می‌باشد هرچند که می‌شود مدل پرده پانچ را بر روی آن اجرا کرد.

حریر کرپ:  این پارچه نسبت به حریر ساده کمی ضخیم‌تر است که ظاهری مدرن به محیط خانه را می‌دهد و حریم خصوصی و نور را بهتر فیلتر می‌کند قیمت مناسبی دارد و برای دوخت پرده بسیار مناسب است.

حریر شاین:  این مدل پارچه که از دسته حریرها می‌باشد ظاهری براق‌تر نسبت به دیگر حریرها دارد و لطافت خوبی برخوردار است.

پارچه حریر طرح محو:  گاهی اوقات به دلیل یکدست و ساده بودن حریرها شما احتیاج به پارچه‌ای دارید که لطافت حریر را داشته باشد و دارای طرح باشد. حریر طرح محو یکی از متریال های مناسب پرده می‌باشد که به محیط، ظاهری کلاسیک می‌دهد و از قیمت مناسب‌تری نسبت به تورها برخوردار است.
 

پارچه تور

اغلب اوقات در صنف فروش پرده مشتری‌ها به پارچه تور به‌اشتباه حریر نیز میگویند. البته این اشتباه به این دلیل است که از حریر و تور به‌عنوان زمینه استفاده می‌شود.

تفاوت حریر و تور در این است که حریر بافتی یکدست دارد ولی تور بافتی مشبک دارد که تاروپود آن مشخص است. انواع تور عبارت‌اند از : تور ساده، تور صدفی، تور گلدوزی، تور دانتل و تور راشل

تور ساده:  این مدل پارچه که اغلب از آن به‌عنوان جای سرب و سجافت برای پرده‌هایی با ارتفاع بلند استفاده می‌شود بدون طرح بوده و به‌عنوان زمینه از آن نمی‌شود استفاده کرد.

تور صدفی: به پارچه‌هایی دالبردار با زمینه‌ی توری گفته می‌شود که کل تور با طرح‌هایی مشابه با نخی ضخیم بافته‌شده باشد.

پارچه تور گلدوزی: یکی از پرمصرف‌ترین متریال ها در پرده پذیرایی سلطنتی و کلاسیک می‌باشد. این پارچه که دارای گلدوزی‌های زیبایی بر روی تور می‌باشد دارای طرح‌های بسیار زیادی است که در ابعاد کوچک و بزرگ تولید می‌شود.

پارچه های مناسب برای دوخت پرده

تور دانت: این مدل پارچه از بافت مشبک بسیار بزرگی مانند تور ماهیگیری برخوردار است که اغلب برای دکوری از آن‌ها استفاده می‌شود .

تور راشل : یکی دیگر از متریال هایی که برای دکوری از آن استفاده می‌شود پارچه راشل می‌باشد که دارای رنگ‌بندی متفاوتی است. این پارچه به جهت کش‌دار بودن به‌هیچ‌وجه برای زمینه مناسب نیست و اغلب از آن برای دکوری ریزشی استفاده می‌شود.

پارچه های ضخیم دکوری

برای دوخت دکوری‌ها معمولاً از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که دارای ضخامت و حالت پذیری مناسبی باشد. پارچه‌هایی مانند انواع مخمل‌ها ، ساتن های طرح دار و پارچه های کتان

پارچه مخمل:  یکی از پرمصرف‌ترین متریال های پارچه، مخمل ها می‌باشند که انواع مختلفی مانند مخمل ساده، پتینه، طرح دار و چاپی دارند که معمولاً دارای عرض 1.5 می‌باشند. از مخمل معمولا برای دوخت دکور پرده در مدل های یقه شل، ریزشی، پانچ و ... استفاده می‌شود.

پارچه ساتن:  ساتن یا سیلک یکی دیگر از متریال هایی می‌باشد که به دلیل طرح‌های مختلفی که بر روی آن کار می‌شود مشتری بسیاری دارد. از ساتن معمولا برای دوخت دکور یقه شل جهت پرده پذیرایی کلاسیک استفاده می شود.

 کتان:  پارچه‌های کتان انواع مختلفی مانند هازان، گونی بافت، کنفی و جودون را دارند که اغلب از این مدل ها برای دوخت مدل پره پانچ استفاده می‌شود. این پارچه برای پرده پذیرایی مدرن و اتاق‌خواب‌ها بسیار مناسب است.

پارچه های مناسب برای دوخت پرده

شما می‌توانید جهت استفاده از خدمات رایگان اندازه‌گیری، مشاهده نمونه پارچه  پرده‌ای و حضور مشاور در منزل با شماره‌های 02155882770 و 09120355753 تماس حاصل نمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(8 امتیاز , میانگین: 3.9 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز