بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

قرارداد کار درصدی آرایشگاه چیست؟ + نکات محتوای این قرارداد

راه اندازی یک آرایشگاه، نیازمند دریافت مجوزهای لازم و رعایت نکات قانونی مربوط به این اقدام است که باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله به اهمیت پیش نویس قراردادها در روابط کاری و به خصوص ماهیت قرارداد کار درصدی آرایشگاه ، برای استفاده در سالن زیبایی می پردازیم. همچنین نکات قانونی و حقوقی مربوط به این نوع فعالیت‌ها را بیان خواهیم کرد. قرارداد کار از جمله قراردادهای پرکاربرد است که درباره آن سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مشخص شده، درباره ماهیت کلی این قرارداد در مجله حقوقی مطالعه کنید.

اخذ مجوز کسب و کار

اولین قدم برای راه اندازی سالن زیبایی، اخذ جواز کسب است که همان مجوز رسمی صادر شده توسط اتحادیه‌های آرایشگری محسوب می‌شود. این مجوز تضمین می‌کند که کسب و کار راه اندازی شده از نظر قانونی مجاز به فعالیت است و فعالیت آن با مقررات و استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد. عدم دریافت جواز کسب می‌تواند منجر به جریمه و اقدامات قانونی شود که می‌تواند به اعتبار مالی و اعتبار غیر مالی کسب و کار شما آسیب برساند.

استخدام پرسنل و تنظیم قرارداد با آن‌ها در سالن‌های زیبایی

پس از اخذ مجوز کسب و کار، زمان آن رسیده است که به استخدام پرسنل فکر کنید. یکی از مهمترین اقدامات برای همکاری با پرسنل سالن زیبایی، تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی با آن‌ها است. قرارداد کار درصدی آرایشگاه از جمله قراردادهای پر طرفداری محسوب می‌شود که کتبی یا شفاهی بین کارگر و کارفرما امضا خواهد شد. طرفین این قرارداد، به طور معمول می‌توانند این قرارداد را به صورت یک قرارداد مدت موقت امضا کنند. در نظر داشته باشید که قراردادهای کار بر اساس مدت و نوع کار به سه دسته قرارداد دائم، قرارداد کار موقت و قرارداد کار معین تقسیم می‌‎شوند.

انواع قراردادها برای همکاری میان آرایشگاه و پرسنل او

توضیح دادیم که قانون کار قراردادهای استخدام را به سه دسته دائم، موقت و قرارداد کار خاص (کار معین) تقسیم کرده است. در ادامه درباره هر کدام از این قراردادها، توضیح می‌دهیم:

معرفی قرارداد دائم برای استفاده در سالن زیبایی

کارهایی که ماهیت مستمر دارند، در صورتی که مدت آن‌ها در قرارداد ذکر نشده باشد، قرارداد دائمی محسوب می‌شوند. در این قراردادها تاریخ شروع درج شده اما تاریخ انقضا درج نشده است. بنابراین از آنجایی که ماهیت این گونه کارها دائمی محسوب می‌شود، قرارداد را غیر موقت می‌نامند. اگر به دنبال یک رابطه کاری حرفه‌ای هستید، می‌توانید نمونه قراردادهای کاری را خریداری کرده و آنها را به طور کامل مطابق با نیاز خود سفارشی کنید.

آشنایی با قرارداد موقت برای سالن زیبایی

این نوع قرارداد دارای تاریخ شروع و پایان از پیش تعیین شده است و کارفرما نمی‌تواند در طول مدت آن و پیش از به پایان رسیدن تاریخ اتمام قرارداد، آن را فسخ کند. حداکثر مدت موقت برای کارهای غیر مستمر باید توسط وزارت کار تعیین و به تصویب هیأت دولت برسد.

قرارداد کار درصدی آرایشگاه نیز معمولا به صورت یک قرارداد استخدام موقت نوشته می‌شود. با این تفاوت که در آن، علاوه بر حقوق و مزایای قانون کار ، امکان دریافت پورسانت یا درصد را نیز در نظر می‌گیرند.

موارد استفاده از قرارداد کار خاص (کار معین)

قرارداد کار معین یکی از مهمترین انواع قراردادهای کار محسوب می‌شود. این قرارداد بین کارفرما و کارگر برای انجام یک فعالیت خاص و معین منعقد خواهد شد و کارگر موظف است موضوع قرارداد را با ابزار و وسایل کارفرما تکمیل کند. با به پایان رسیدن موضوع قرارداد، رابطه کاری طرفین این قرارداد نیز به پایان می‌رسد.

قرارداد کار سالن زیبایی

قرارداد کار سالن زیبایی مانند سایر قراردادهای کاری براساس اصول و قوانین استخدام در ایران تنظیم می‌شود. مدیر سالن زیبایی می‌تواند با توجه به شرایط سالن، رضایت طرفین و اصول و قواعد قانونی، قرارداد منعقد کند. بنابراین قرارداد کار سالن زیبایی از دو جنبه قانونی و عرفی (در هر صنف) قابل بحث خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که قواعد و شرایط مربوط به تنظیم قرارداد مطابق قوانین اداره کار، به وضوح در قانون کشور مشخص و توضیح داده شده است.

قرارداد کار درصدی آرایشگاه نیز در ردیف همین قراردادها قرار می‌گیرد. بخشی از آن که از قانون کار تبعیت می‌کند، باید کاملا مطابق با این قانون باشد اما صاحب سالن آرایشگاه و آرایشگر می‌توانند در خصوص میزان پورسانت و شرایط دریافت آن با یکدیگر توافق کنند و در متن قرارداد درباره این مساله توضیح دهند.

در متن قرارداد کار درصدی آرایشگاه چه بنویسیم؟

قبل از عقد قرارداد کار درصدی آرایشگاه، طرفین در سالن زیبایی معمولاً جلسات متعددی را برگزار می‌کنند تا با انتظارات و نظرات یکدیگر آشنا شوند. طی این مذاکرات پیش از قرارداد، مدیر آرایشگاه و فردی که بیشترین مسئولیت اجرایی در سالن زیبایی را به عهده دارد، در مورد محیط، شرایط و ضوابط عمومی، ساعات کار و پرداخت دستمزد صحبت می‌کند. در نهایت پس از توافق اولیه طرفین، کار و همکاری با انعقاد قرارداد کار آغاز می‌شود. بنابراین، لازم است که در خصوص تمام این موارد به صورت مفصل در متن قرارداد توضیحات دقیقی شرح داده شود.

محتوای متن قرارداد کار درصدی آرایشگاه

  1. اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد
  2. عنوان قرارداد
  3. نوع قرارداد موقت یا دائم (طبق عرف در قرارداد کار سالن زیبایی از قرارداد موقت استفاده می شود.)
  4. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد
  5. شرح شغل و وظایف: در این قسمت باید عنوان شغلی و وظایف و مسئولیت‌های خاص آرایشگر مشخص شود.
  6. ساعات کار: در قرارداد کاری باید به وضوح تعداد ساعاتی که انتظار می‌رود کارمند در روز، هفته یا ماه کار کند، ذکر شود.
  7. حقوق و مزایا: در قرارداد باید حقوق آرایشگر یا پرسنل سالن زیبایی را معین کنید. علاوه براین، می‌توانید درباره مزایا و چگونگی دریافت پورسانت نیز توضیح دهید.
  8. فسخ: شرایط فسخ قرارداد کار در قانون کار بیان شده است. در این خصوص باید از قانون تبعیت شود.
  9. بندهای محرمانه و غیر رقابتی: اگر سالن زیبایی هر گونه اسرار تجاری یا اطلاعات محرمانه ای دارد که می‌خواهد از آن محافظت کند، باید یک بند محرمانه را در قرارداد کار لحاظ کند. همچنین ممکن است یک بند عدم رقابت برای جلوگیری از کار کردن آرایشگران برای یک رقیب برای مدت معینی پس از خروج از سالن گنجانده شود.
  10. حل اختلاف: در قرارداد باید مشخص شود که چگونه اختلافات بین کارفرما و آرایشگر، مانند میانجیگری یا داوری، حل و فصل می شود. در نظر داشته باشید که در این نوع قرارداد، مرجع حل اختلاف، صرفا اداره کار است و باید به این مرجع مراجعه کنید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز