بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آشنایی با دنیای سنگ‌های رنگی مزایای زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که دیگر دغدغه‌ای برای خرید هدیه تولد ندارید. چرا که تعدد سنگ‌های رنگی در جواهر به وسعت سلیقه‌ی انسان‌ها است. یعنی شما می‌توانید به آسانی سنگ مورد پسند خود را خریداری کنید و هدیه‌ای درخور به عزیزانتان دهید. به علاوه هر یک از سنگ‌های رنگی در جواهر خواص منحصر‌به‌فردی دارند که موجب بهبود حال روحی و جسمی افراد مختلف می‌شود. به همین علت در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم اطلاعات جامعی در مورد سنگ‌های رنگی به شما عزیزان ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید!

آشنایی با سنگ‌های قیمتی:

حتما شما نیز تا به حال نام دسته‌بندی سنگ قیمتی را شنیده‌اید. نخستین عاملی که موجب می‌شود یک سنگ را قیمتی به شمار بیاوریم، کمیاب بودن آن است. اصولا سنگ‌هایی که تنها در قسمت‌های خاصی از جهان قابل استخراج هستند و دسترسی به آن برای همگان آسان نیست را قیمتی می‌نامند. ولی این تمام ماجرا نیست. سنگ‌های رنگی گران‌ قیمت خصوصیات مهم دیگری نیز دارند. برای مثال در تمامی موارد براق و شفاف هستند. همین ویژگی باعث می‌شود که مطلوب‌ترین انتخاب برای جواهرسازی باشند. در ادامه برخی از شاخص‌ترین نمونه‌های سنگ‌های رنگی گرانبها را برای بالا بردن اطلاعات شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

الماس؛ جنگجویی شکست ناپذیر:

وقتی صحبت از سنگ‌های قیمتی می‌شود، نام الماس به عنوان یکی از گران‌ترین سنگ‌ها به چشم می‌خورد. ولی این اصلی‌ترین خصوصیت الماس نیست. جالب است بدانید که شما هر چقدر هم تلاش کنید نمی‌توانید آسیبی به ساختار و بافت الماس وارد کنید. چرا که سنگ نامبرده سخت‌ترین سنگ جهان است. یعنی تنها راه آسیب رساندن به آن این است که با الماس دیگری به آن خراش وارد کنید.

اگر از ویژگی‌های ظاهری آن نیز می‌پرسید باید بگوییم که در بسیاری از موارد به رنگ سفید است. ولی در رنگ‌های دیگر نیز موجود است. در واقع هر چقدر یک الماس ناخالصی کمتری داشته باشد، بی رنگ‌تر است و در صورت وجود ناخالصی رنگ آن به صورت زرد و حتی در مواردی قهوه‌‌ای روشن می‌شود.

آشنایی با دنیای سنگ‌های رنگی در جواهرات
سنگ رنگی

 

زمرد؛ سنگی با پیشینه‌ی چند هزار ساله:

برخی از سنگ‌های قیمتی رنگی پیشینه تاریخی زیادی دارند. زمرد یکی از این نمونه‌ها است. کافی است چشمان خود را ببندید و به بازار بابل در دوره باستان بروید. می‌توانید مشاهده کنید که خرید و فروش این سنگ سبز رنگ، چقدر میان تاجران رواج دارد. بعد از آن به دوره قرون وسطی سفر کنید تا متوجه شوید که تا چه حد مسیحیان کاتولیک احترام خاص و ویژه‌ای برای این سنگ قائل بوده‌اند و چگونه این سنگ رنگی از آن برهه تاریخی تا به امروز به نمادی از تقدس و معنویت تبدیل شده است. علاوه بر مسیحیان، یهودیان و مسلمانان نیز برای زمرد ارزش خاصی قائل‌اند و در سنگ بنای اماکن مذهبی خود از آن استفاده می کنند. چرا که کلیدی‌ترین خاصیت آن پاکسازی افکار است.

یاقوت کبود؛ یکی از سنگ‌های رنگی گرانبها:

در مطالب فوق لقب سخت‌ترین سنگ رنگی را به الماس اختصاص دادیم. حال در این قسمت می‌خواهیم در مورد دومین سنگ سخت جهان یا همان یاقوت کبود صحبت کنیم. خوب است بدانید که از قدیم الایام تا به امروز از این سنگ برای دفع بلا استفاده می‌شده است. به همین دلیل بسیاری معتقدند که سرویس طلا با سنگ رنگی یاقوت کبود بهترین انتخاب برای عروس است. چرا که از او و زندگی مشترکش تا ابد در مقابل چشم بد مراقبت می‌کند. اگر قصد خرید جواهرات با نگین یاقوت کبود را دارید توجه داشته باشید که در آن حباب وجود نداشته باشد. در صورتی که حباب مشاهده کردید احتمال اینکه یاقوت کبود انتخابی شما فیک و بی‌ارزش باشد زیاد است. همچنین این سنگ رنگی مانند آینه شفاف است. پس می توان کدر بودن را نیز عامل دیگری برای اصل نبودن به شمار آورد.

آشنایی با دنیای سنگ‌های رنگی در جواهرات
یاقوت کبود

 

یاقوت سرخ؛ هدیه ای از بهشت:

یکی از سنگ‌های رنگی پرطرفدار یاقوت سرخ است. جالب است بدانید که این سنگ نیز مانند زمرد نمادی از معنویت بوده است. از زمان های قدیم تا به امروز همواره کشیشان بسیاری، انگشتر جواهر خود را مزین به نگین یاقوت سرخ می‌کرده‌اند و انگشتر را هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانسته‌اند. چرا که سنگ نامبرد باعث ایجاد پیوندی ناگسستنی میان قلوب افراد می‌شود و پیام‌آور صلح نیز می‌باشد. جالب است بدانید که اگر این سنگ را در اندازه‌ای بیشتر از پنج قیراط تهیه کنید، قیمت آن حتی از الماس نیز بالاتر می‌شود. به همین دلیل به آن عنوان پادشاه سنگ‌های رنگی را داده‌اند.

آشنایی با سنگ‌های نیمه قیمتی:

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های سنگ‌های رنگی، سنگ نیمه قیمتی است. در واقع هر سنگ رنگی به جز چهار مورد فوق را در این گروه جای می‌دهند. ولی این چیزی از ارزشمندی این گروه از سنگ‌ها، کم نمی‌کند. در واقع در دنیای تجارت، تنها این دسته‌بندی رواج دارد و نمی‌توان در بقیه شاخصه‌ها آن را به معنی ارزش کم یک سنگ رنگی نیمه قیمتی در مقابل یک سنگ قیمتی دانست. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین سنگ‌های نیمه قیمتی را به شما عزیزان معرفی ‌می‌کنیم.

فیروزه؛ یکی از معروف‌ترین سنگ‌های رنگی:

این سنگ رنگی محبوب در رنگ‌های متعددی از جمله آبی تا خاکستری دیده می‌شود. ولی نوعی از آن گرانبها و مرغوب محسوب می‌شود که منافذ محدود و رنگ آبی داشته باشد و به خوبی بدرخشد. یکی از خصوصیات شگفت‌انگیز سنگ نامبرده، خاصیت مغناطیسی است. به همین دلیل استفاده مداوم از آن موجب تقویت آرامش، ایجاد تحرک و پویایی در افراد می‌شود.

چشم ببر؛ نماد قدرت و جلال:

یکی از سنگ‌های نیمه قیمتی موجود در بازار سنگ چشم ببر است. سنگ مذکور حالت منشوری دارد. یکی دیگر از خصوصیات ظاهری آن، این است که براق نیست و یا به عبارتی دیگر نیمه کدر است. این سنگ خواص درمانی زیادی دارد و به عنوان افزایش دهنده قدرت و هوش معروف است.

آشنایی با دنیای سنگ‌های رنگی در جواهرات
خرید سنگ‌های قیمتی

 

لاجورد؛ یک سنگ نیمه قیمتی محبوب:

همانطور که از نام این سنگ رنگی مشخص است، رنگ آن لاجوردی می‌باشد. تقریبا می‌توان ساختار آن را کریستالی دانست. این سنگ نیز مانند مورد قبلی براق و شفاف نیست و در گروه سنگ‌های رنگی کدر جای می‌گیرد. مورد استفاده آن نیز در ساخت جواهرات است. در واقع آن را به صورت کروی شکل می‌برند و برای این کار استفاده می‌کنند.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز