بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری از موضوعاتی است که عدم آگاهی از آن می‌تواند شما را در دام اشتباه گرفتار کند. اشتباهی که بر روی سرنوشت‌تان تاثیر می‌گذارد. در ادامه آداب آن را ذکر می‌کنیم.

خواستگاری را می‌توان به‌عنوان یکی از اولین مراحلی دانست که زوجین باید برای ازدواج آن را طی کنند. این جلسه اهمیت زیادی برای شکل‌گیری ازدواج داشته و صد البته دیدگاه اولیه خانواده‌ها نسبت به همدیگر طی این جلسه شکل می‌گیرد. چنین عاملی سبب شده تا تقریباً تمام جوانان و البته خانواده‌ها حساسیت زیادی بر روی آن داشته باشند.

این حساسیت ممکن است برای خانواده دختر اندکی بیشتر باشد چرا که به‌عنوان میزبان این جلسه حضور پیدا کرده و به همین جهت است که آداب و رفتار آن‌ها می‌تواند اهمیت نسبتاً بیشتری به خود بگیرد. با این حال بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن تجربه کافی در این زمینه، با آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری آشنایی ندارند.

این موضوع همین عاملی است که می‌تواند موجب سردرگمی آنها شده و البته زمینه ساز برخی از رفتارهای ناخواسته شود که به‌احتمال زیاد برای هر دو طرف ناخوشایند خواهد بود. ما سعی کرده‌ایم تا در ادامه این مقاله از سوربان مرور کوتاهی بر روی آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری داشته باشیم. بدون شک این موضوع می‌تواند به شما در پیشبرد یک خواستگاری ایده‌آل کمک کند. پس حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

0 تا 100 چگونگی رفتار خانواده‌ی دختر در مجلس خواستگاری ؛ باید ها و نباید ها!

متأسفانه در بسیاری از موارد مهم اتفاقات و صحبت‌های نادرست در جلسه خواستگاری باعث می‌شود تا کدورت‌های جزئی پیش آمده که در آینده به زبان دخترتان خواهد بود. به همین جهت توصیه می‌شود تا این جلسه را مهم تلقی کرده و آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری را به‌خوبی رعایت فرمایید.

مهم‌ترین آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری

بدون شک زمانی که یک خانواده باهدف آشنایی و تشکیل خانواده به خانه‌تان قدم می‌گذارند، انتظار نوع خاصی از برخورد را با شما دارند. لذا نخستین رفتارتان تأثیر بسیار زیادی در دیدگاه آنها نسبت به شما دارند. لذا هر اندازه که رفتار بهتری داشته باشید، یقیناً خویشاوندی شما هم به شیوه‌ای محترمانه‌تر آغاز می‌شود.

این فاکتور در آینده زوجین هم تأثیر بسیار مثبتی دارد. ما در ادامه برخی از آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری را خدمت شما ذکر کرده‌ایم تا به بهترین وجه ممکن جلسه خواستگاری‌تان را مدیریت کنید.

خانه مرا مرتب کنید.

قبل از اینکه مهمان‌ها برسند باید فضای داخلی خانه‌تان را مرتب کنید. عموماً هر خانواده‌ای که برای نخستین بار وارد فضای خانه‌تان شود، در یک نگاه وضعیت کلی خانه را بررسی می‌کند. نحوه قرارگیری اشیای، تابلو های آویزان شده و… همگی جزو مواردی هستند که آن‌ها بدان توجه می‌کنند.

از طرفی چیدمان میوه یا میز و صندلی‌ها تأثیر قابل توجهی در این نگاه اولیه دارد. بدون شک شلخته بودن خانه یا ناهماهنگی اجزا باعث می‌شود تا یک احساس ناخوشایند به ساکنین القا شود.

افزون بر این موارد، تزیین زیبای میوه و شیرینی هم می‌تواند گویای سلیقه شما و البته احترامی باشد که برای طرف مقابل خود قائل هستید. به همین جهت سعی کنید تا قبل از شروع مراسم خواستگاری، دستی به سر و روی خانه یا دست کم اتاق پذیرایی کشیده و آن را مرتب کنید. از طرفی هم در مورد میوه آرایی و چینش شیرینی اندکی تحقیق کنید تا بتوانید پذیرایی هنرمندانه‌تری داشته باشید.

0 تا 100 چگونگی رفتار خانواده‌ی دختر در مجلس خواستگاری ؛ باید ها و نباید ها!

لباس مناسب و آراسته به تن کنید.

مهمان‌ها قبل از اینکه به فضای داخلی خانه شما توجه کنند، به لباس و پوششتان دقت می‌کنند. به همین جهت بهتر است تمامی اعضا لباسی مرتب و زیبا به تن کنند. البته در بسیاری از خانواده‌ها رسم بر این است که دختر خانم چادر بر سر می‌کند. اما در برخی دیگر چنین رسمی وجود ندارد.

درهرحال بهتر است لباسی پوشیده و مرتب بر تن کنید. افزون بر این موارد سعی کنید تا لباستان زیاد از حد تجملاتی نباشد چرا که تأثیر منفی بر دیدگاه طرفین خواهد داشت. همواره لباسی رسمی اما زیبا و ساده را در اولویت خود قرار دهید.

از خانواده داماد استقبال کنید.

استقبال شما از خانواده داماد یکی دیگر از آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری است که همان ابتدای کار با آن مواجه می‌شوید. شما باید حتماً تا درب ورودی به استقبال خانواده داماد رفته و سپس آنها را به داخل راهنمایی کنید. بهتر است آنها را در بالای مجلس بنشانید. در این حین باید تعارف‌های معمول را انجام داده و برخوردی گرم و صمیمانه با آن‌ها داشته باشید.

در برخی از خانواده‌ها رسم بر این است که عروس به استقبال داماد و خانواده‌اش رفته و گل و شیرینی را دریافت می‌کند. در برخی از خانواده‌ها هم عملاً دختر خانم چندان در مرحله استقبال دیده نمی‌شود.

0 تا 100 چگونگی رفتار خانواده‌ی دختر در مجلس خواستگاری ؛ باید ها و نباید ها!

درهرحال بهتر است قبل از ورود مهمان، بین خودتان هماهنگ کنید که چه شخصی به استقبال رفته و گل یا شیرینی را دریافت کند. این کار باعث می‌شود تا از رفتارهای ناپسندیده در روند استقبال جلوگیری شود.

سوالات شخصی را پشت تلفن نپرسید.

 عموماً خانواده داماد برای گرفتن وقت خواستگاری با منزل شما تماس گرفته و درخواست یک زمان مشخص را خواهند داشت. شما هم باید در یک تماس دیگر، وقت مورد نظر را به آنها ابلاغ کنید.

بهتر است در طی این تماس تلفنی صرفاً زمان را اعلام کرده و هر گونه سؤال دیگری را به جلسه خواستگاری موکول کنید. مواردی همچون شغل داماد، داشتن ماشین و... از جمله این سؤالات است که نباید در تماس تلفنی ذکر شود.

جلسه خواستگاری را شلوغ نکنید.

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها برای نخستین جلسه خواستگاری تعداد نسبتاً زیادی از بزرگان خانواده را دعوت می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا روند جلسه به طول انجامیده و طرفین نتوانند به شیوه‌ای بهتر صحبت‌های لازمه را پیش ببرند.

در واقع وجود افراد بیشتر به معنای ارائه نظرات و صحبت‌های بیشتر خواهد بود که در اکثر مواقع بلا استفاده هستند. همین عامل باعث می‌شود تا عملاً خانواده‌ها فرصت ارتباط نزدیک‌تر با همدیگر را نداشته باشند. لذا سعی کنید تا حتماً جلسه خواستگاری‌تان را خلوت نگه دارید.

بهتر است در این جلسه تنها اعضای خانواده خودتان حضور داشته باشند. این موضوع در آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری هم حیاتی است. البته چنانچه خانواده‌تان زیاد اهل معاشرت نیست، یک شخص ثالث اما مورد اعتماد و با تجربه را هم دعوت کنید. البته قبل از شروع مراسم در برخی از موارد مانند مهریه، زمان مراسم و سؤالات رایج با او هماهنگی لازم را انجام  دهید.

0 تا 100 چگونگی رفتار خانواده‌ی دختر در مجلس خواستگاری ؛ باید ها و نباید ها!

صمیمیت بیش از حد ممنوع!

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند تا بیش از اندازه با طرف مقابل خود صمیمی باشند. همین عامل هم باعث بروز برخی از موضوعات خصوصی شده یا گاهی اوقات شوخی‌های نادرستی صورت می‌گیرد. آنان تصور می‌کنند که دانستن برخی از رازهای کوچک خانواده‌شان می‌تواند باعث نزدیکی بهتر و احساس صمیمیت در طرف مقابل شود.

اما این فاکتور یک اشتباه بسیار بزرگ است. اگرچه غرور چندان شایسته نیست، اما توصیه می‌شود تا در جلسه اول هم چندان مشتاق به نظر نرسید. به همین جهت رفتاری گرم و صمیمیتی سنجیده داشته باشید. این مورد می‌تواند باعث بهبود روابط شما در دراز مدت شود.

در گوشی صحبت نکنید.

یکی از رفتارهای نادرست در مراسمات خواستگاری، انجام حرف‌های خصوصی خانواده به‌صورت زیرلبی با همدیگر است. مثلاً ممکن است دو تن از اعضای خانواده شما به‌آرامی و زیر لب یا درِگوش همدیگر صحبت کنند. این موضوع نوعی بی احترامی به‌طرف مقابل تلقی می‌شود چراکه ممکن است برداشت‌های نادرستی داشته باشند.

در چنین مواقعی بهتر است بحث خود را به بعد از جلسه موکول کرده یا دست کم به اتاق دیگری بروید و مسائل را بیان کنید. افزون بر این موارد، از اشاره‌های مشخص در داخل جمع هم پرهیز کنید. برای مثال اشاره به معنی تأیید یا رد یک موضوع در داخل جمع چندان پسندیده نیست؛ لذا بهتر است این موارد را قبل از جلسه هماهنگ کنید.

صداقت داشته باشید.

متأسفانه بسیاری از مشکلاتی که در طول ازدواج پیش می‌آید، ریشه در عدم صداقت اولیه دارد. به عبارتی خانواده‌ها و طرفین، خطوط قرمز و واقعیت زندگی خود را به طور کامل بیان نکرده‌اند.

0 تا 100 چگونگی رفتار خانواده‌ی دختر در مجلس خواستگاری ؛ باید ها و نباید ها!

این فاکتور باعث می‌شود تا در دراز مدت مشکلات بیشتری ایجاد شود. مازاد بر این بسیاری از خانم در ابتدای کار تمام الزامات و نیازهای خود را بیان نمی‌کنند. این مورد باعث می‌شود تا در ادامه زندگی دچار مشکل شوند.

متأسفانه آن‌ها در جلسه اول، انتظارات خود را صرفاً بر چند موضوع پایه اما کلیشه‌ای نظیر عدم خیانت، راست‌گویی و… ذکر می‌کنند. در مقابل صحبتی از ویژگی‌های شخصیتی خود مانند حساسیت به برخی از رفتارها، داشتن بیماری، پایبندی به کار و… را به طور واضح بیان نمی‌کنند. همواره در نظر داشته باشید که جنگ اول بهتر از صلح آخر است.

درمورد موضوعات مهم صحبت کنید.

عموماً برخی از فاکتورها وجود دارد که برای گروهی از خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید تا حتماً این موارد را دست‌چین کرده و در مورد آن‌ها از شخص مقابل یا خانواده‌اش نظر خواهی کنید

کلام آخر

خواستگاری را می‌توان جزو جلساتی دانست که حساسیت زیادی برای جوانان دارد. به همین جهت است که سعی می‌کنند تا به بهترین شکل پیش برود. این حساسیت برای خانواده عروس اندکی بیشتر است. با این حال طیف زیادی آنان با آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری آشنایی ندارند. همین مورد هم باعث سوءتفاهم‌های مختلف می‌شود، ما سعی کردیم تا در این مقاله برخی از مهمترین آن‌ها را خدمت شما بیان کنیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز