بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
درمان خشکی پوست سر با روش های خانگی و بی خطر. خشکی پوست سر همیشه با خارش همراه است و در مرحله بعد شوره سر و حتی ریزش مو را هم به همراه دارد.

خشکی پوست سر نوعی از خشکی پوست بدن است که در قسمت سر رخ می‌دهد. این خشکی اغلب با پوسته‌پوسته شدن و خارش همره است. علل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی در افراد شوند. خشکی پوست سر اغلب در بزرگسالان رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که این اختلال با آنکه علائم مشابه ای با شوره سر دارند، اما دارای تفاوت‌های زیادی نیز است. در این مقاله از سایت سوربان سعی کردیم اطلاعات جامعی را از خشکی پوست سر و ریزش مو به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز درباره خشکی پوست سر ( علائم ، نشانه ها ، علت و معرفی 10 درمان خانگی و موثر برای خشکی پوست سر )
درمان خشکی پوست سر

علائم خشکی پوست سر

هر چقدر زودتر خشکی پوست سرتان را متوجه شوید، کمتر در خطر ریزش مو و سایر عوارض آن قرار می‌گیرید. از این رو بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که علائم و نشانه‌های خشکی پوست سر چیست اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستید بایستی بدانید که از جمله از علائم خشکی پوست سر عبارت‌اند از:

• پوسته‌ پوسته شدن پوست سر
• التهاب و قرمزی پوست سر
• خارش پوست سر
• شوره زدن

البته ممکن است نشانه‌های دیگری نیز حاکی ای ابتلا فرد به این بیماری باشد ما در این بخش تنها موارد مهم و شایع را ذکر می‌کنیم.

دلایل خشکی پوست سر

دلایل بسیار زیادی هستند که ممکن است موجب ایجاد خشکی در پوست موی سر شوند. از جمله از این موارد عبارت‌اند از:

• استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب
• عفونت قارچی ناشی از قارچ‌های Malassezia
• قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی
• کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب
• غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین‌ها
• استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.
• حمام کردن با آب داغ
• وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
• و…

همه چیز درباره خشکی پوست سر ( علائم ، نشانه ها ، علت و معرفی 10 درمان خانگی و موثر برای خشکی پوست سر )

همانطور که پیش‌ تر نیز اشاره کردیم موارد متعددی هستند که می‌توانند پوست موی سر را خشک کنند. ما در این مقاله تنها موارد مهم و شایع را نام بردیم. شما می‌توانید با راه‌های مختلفی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد از وقوع این بیماری جلوگیری کنید.

رهکارهای جلوگیری از خشکی پوست سر

جلوگیری از خشکی پوست سر با راه کارهایی بسیار ساده امکان‌پذیر است. انواع راه‌های پیشگیری از خشکی پوست سر و شوره عبارت‌اند از:

۱- استفاده از مواد شوینده و شامپوهای استاندارد و با کیفیت
۲- اهمیت دادن به نظافت سر و شست و شو مرتب مو
۳- اجتناب از قرارگیری در شرایط شدید آب و هوایی به‌عنوان‌مثال خشکی پوست سر در زمستان بدتر و شدیدتر است.
۴- عدم زیاده روی در استفاده از ژل، چسب مو و تافت
۵- توجه به رژیم غذایی و تأمین مواد مغذی بدن
۶- عدم استفاده از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی‌اند
۷- آبرسانی به پوست موی سر
۸- عدم استفاده طولانی مدت از وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو

شوره سر و خشکی پوست سر چه تفاوتی باهم دارند؟

شوره و خشکی پوست سر علائم اصلی یکسانی دارند که خارش و ریزش مو از جمله از آن‌ها است. از این رو بسیاری از مردم در تشخیص این که به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند دچار شک و تردید می‌شوند. شوره و خشکی پوست با آنکه علائم و نشانه‌های یکسانی دارند، اما از برخی جهات اختلافاتی نیز دارند. اولین تفاوت در آن است که افرادی که به خشکی پوست مبتلا شده‌اند ریزش پوسته‌های سر در آنها کوچک‌تر و سفیدتر است. از آن گذشته پوسته‌های ناشی از شوره می‌تواند زرد رنگ و همچنین روغنی باشد.

روش های درمان خانگی خشکی پوست سر

روش‌ های خانگی و طب سنتی به مجموعه از روش‌های درمان گیاهی و طبیعی خشکی پوست سر گفته می‌شود. از جمله از مؤثرترین این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱. استفاده از روغن‌های طبیعی برای درمان خشکی پوست سر

همه چیز درباره خشکی پوست سر ( علائم ، نشانه ها ، علت و معرفی 10 درمان خانگی و موثر برای خشکی پوست سر )

درمان خشکی پوست سر با روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام و روغن درخت چای از جمله از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد رطوبت در پوست مو و از بین بردن خشکی آن است. روغن‌های طبیعی که نام بردیم آب‌رسان پوست سر بوده و باعث ایجاد پوستی مرطوب و لطیف می‌شوند. شما می‌توانید هر یک از این روغن‌ها را به شامپو خود اضافه کنید و یا به طور خالص آن‌ها را بر روی موها و مخصوصاً پوسته مو که ریشه قرار دارد بمالید.

۲. استفاده از سرکه سیب برای درمان خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با سرکه سیب از دیگر روش‌های مؤثر برای این کار است. سرکه سیب خشکی پوست کف سر را به طور شگفت انگیزی می‌کاهد. همچنین با از بین بردن باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که باعث خارش پوست سر می‌شوند باعث تسکین درد فرد می‌شود. این محلول لایه بردار بسیار خوبی نیز برای پوست سر به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که لازم است تا این ترکیب به مدت پنج دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند. پس از آن می‌توانید با یک شامپو مناسب موهایتان را شست و شو دهید.

۳. استفاده از شامپوی مناسب برای رفع خشکی پوست سر

شامپو برای خشکی پوست سر یک عامل تعیین کننده است. شامپوها با توجه به کیفیت ساخت و موادی که دارند هم می‌توانند یک عامل ایجاد کننده‌ی خشکی در پوست شناخته شوند و هم ممکن است باعث ترمیم پوست و درمان خشکی آن شوند. از این رو در خرید شامپو برای پوست سر خشک بسیار دقت و حساسیت به خرج دهید. بهترین شامپو برای خشکی پوست سر شامپویی است که علاوه بر شست و شو موهای سر باعث ترمیم و جوان سازی پوسته‌ی مو شود.

۴. روغن نارگیل برای درمان خشکی پوشت سر

روغن نارگیل نرم کننده طبیعی است و به طور گسترده ای برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود. حتی ممکن است به کاهش خشکی پوست سر و مرطوب شدن آن کمک کند. روغن نارگیل را کمی گرم کنید. بهتر است روغن درخت چای را به این ماده اضافه کنید.

روغن را روی پوست سر خود بمالید و ۵-۷ دقیقه ماساژ دهید. قبل از شستن موها حداقل یک ساعت آن را روی سر خود نگه دارید. بهتر است اگر روغن را یک شب روی سر نگه دارید. این روش درمانی روغنی را هفته ای دو بار تکرار کنید.

همه چیز درباره خشکی پوست سر ( علائم ، نشانه ها ، علت و معرفی 10 درمان خانگی و موثر برای خشکی پوست سر )

۵. استفاده از آبلیمو برای درمان خشکی پوست سر

آب لیمو منبع غنی از اسید سیتریک است که می تواند به تعادل PH پوست سر شما کمک کند. حتی ممکن است به نوبه خود به کاهش خشکی پوست سر شما کمک کند. موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. فشار کمی وارد کنید (تا آب لیمو آزاد شود) و قطعه لیمو را به آرامی روی پوست سر خود بمالید. بگذارید حدود پنج دقیقه روی آن بماند.

موهای خود را مثل همیشه بشویید و حالت دهید. این کار را تا دو بار در هفته انجام دهید. آب لیمو در صورت حساسیت به پوست می تواند احساس سوزش ایجاد کند. از این رو، قبل از امتحان این دارو، آن را روی قسمتی از پوست سر خود امتحان کنید.

۶. آب پیاز برای درمان خشکی پوست سر

پیاز سرشار از مواد شیمیایی است که می تواند این بیماری شما را کاهش دهد. استفاده موضعی از آب پیاز ممکن است پوست پوسته پوسته را از بین ببرد و همچنین شوره سر را کاهش می دهد. یک پیاز را رنده کرده و آب آن را استخراج کنید. عسل را به این آب اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را با پنبه به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۵- ۱۰ دقیقه بماند. موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید. ابتدا دو بار در هفته آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید. هنگامی که وضعیت پوست سر خشک بهبود یافت، می توانید هر دو هفته یک بار برای رشد موهای سالم از آب پیاز استفاده کنید.

۷. استفاده از آلوئه‌ورا برای خشکی پوست سر

همه چیز درباره خشکی پوست سر ( علائم ، نشانه ها ، علت و معرفی 10 درمان خانگی و موثر برای خشکی پوست سر )

بررسی ها نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند پوست سر شما را با اسیدهای آمینه، ویتامین ها، قندها و اسیدهای چرب تغذیه کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند هرگونه عفونت را از بین ببرد و خشکی پوست سر را کاهش دهد. ژل آلوئه ورا تازه را از برگ استخراج کنید.

مقداری آب به این مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا قوام شبه مانند بدست آید. این آب را روی پوست سر و موهای خود بمالید. برای چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. آلوئه ورا را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید و موهایتان مثل همیشه بشویید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید.

۸. ماسک ماست و تخم مرغ و عسل تاثیر آن روی خشکی پوست سر

ماست پوست سر را تسکین می دهد و حاوی Lactobacillus paracasei است که به ترمیم سد پوست کمک می کند. این به نوبه خود به از بین بردن خشکی و شوره سر کمک می کند. محتوای بالای پروتئین تخم مرغ باعث تغذیه پوست سر و کاهش این بیماری می شود.

تخم مرغ را به همراه ماست بزنید تا خمیر یکدستی بدست آید. عسل را به این مخلوط اضافه کنید. این ماسک را روی پوست سر و موهای خود بمالید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس آن را با شامپوی معمولی بشویید. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

۹. ماسک جوش شیرین و گلاب برای خشکی پوست سر

جوش شیرین یک ماده ضد قارچ است. حتی می تواند به مبارزه با هرگونه عفونت که ممکن است باعث خشکی پوست سر شود، کمک کند.

از جوش شیرین و گلاب خمیر درست کنید. خمیر را روی پوست سر خود بمالید و به مدت ۲- ۳ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب خنک بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

۱۰. ویتامین E و درمان خشکی پوست سر

روغن ویتامین E پوست شما را مرطوب نگه می دارد و همچنین از آن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند زیرا یک آنتی اکسیدان است. حتی می تواند به حل مسئله خشکی پوست سر کمک کند. کپسول ها را با دقت خرد و روغن موجود در داخل ظرف را خالی کنید. روغن را روی پوست سر خود بمالید و به مدت ۵- ۱۰ دقیقه به خوبی ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت بماند و مثل همیشه موهایتان را بشویید. پوست سر خود را حداقل هفته ای یک بار با روغن ویتامین E ماساژ دهید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 3.3 از 5)

نظرات شما: