بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
پوست خشک و مراقبت از آن.پوست انسان انواع مختلفی دارد و براساس نوع آن باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. در این مقاله به پوست خشک و خصوصیات آن، و همچنین روش های مراقبت از آن پرداخته ایم.

تقریباً همه ما می‌دانیم که مراقبت از پوست چقدر مهم است. استفاده مداوم از یک کرم ضد آفتاب ساده می‌تواند پیری پوست را تا سال‌ها به تاخیر بیندازد، از سرطان پوست جلوگیری کرده و هزینه‌های درمانی آینده را کاهش دهد. روش های بسیاری برای مراقبت از پوست وجود دارد که برخی اصولی و مفید و بعضی‌هایشان مضر و بی‌فایده هستند.

در این مطلب از سوربان به نوع پوست خشک پرداخته ایم و علائم و نشانه های پوست خشک و همچنین روش های مراقبت از پوست خشک را بیان کرده ایم اگر شک دارید که نوع پوستتان خشک است یا نه و همچنین به دنبال راهکارهای مراقبت از پوست خشک هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک
پوست خشک و مراقبت از آن

پوست خشک چه نوع پوستی است؟

اگر پوست شما در تمام طول سال، به‌خصوص بعد از شست‌وشو، حالت کشیدگی و خارش داشته باشد یا هرگز احساس رطوبت کافی روی پوست خود نداشته باشید، نوع پوست شما خشک است. در این صورت، ممکن است حالت پوسته‌پوسته شدن را هم روی پوست خود تجربه کنید. برای مثال، زمانی‌که ناخن خود را روی پوست‌تان می‌کشید پوسته‌های ریز شروع به ریختن می‌کند.

توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌آید اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

علل خشک بودن پوست

موارد زیر می‌تواند از جمله علت‌ های خشکی پوست شما باشد:

1.پوست شما از نظر ژنتیکی مستعد تولید چربی یا سبوم کمتری است،

2. فقدان توازن هورمونی،

3. آب‌وهوای خشک،

4. استفاده از وسایل گرمایشی با دمای بالا در فصل‌های سرد،

5. حمام و دوش آب گرم،

6. مصرف دارو،

7. بالا رفتن سن (با بالا رفتن سن تغییرات متابولیکی باعث می‌شود که پوست خشک‌تر و نازک‌تر شود)

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست های خشک

خشکی پوست متاثر از عوامل زیادی بوده که می‌توان با مراقبت‌های اصولی و منظم از تشدید برخی از آنها جلوگیری نمود. عواملی نظیر:

  • عوامل ژنتیکی
  • افزایش سن و یا تغییرات هورمونی
  • شرایط آب و هوایی چون باد، خورشید، سرما و یا اشعه ماوراءبنفش
  • گرمای داخلی بدن و آب‌رسانی محدود به بدن
  • حمام کردن و دوش گرفتن‌های گرم طولانی مدت
  • محتویات موجود در برخی از صابون‌ها، مواد آرایشی و عوامل تمیزکننده
  • استفاده از برخی داروها

بنابراین برای مراقبت از پوست‌ خشک دوش و حمام بیش از یکبار در روز توصیه نمی‌شود. افرادی که پوست‌ها خشک دارند در زمان استحمام نباید پوست خود را با لیف و فشار زیاد تمیز کنند. استفاده از صابون‌های دئودورانت برای این نوع پوست مجاز نیست در عوض لازم است از صابون و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده شود (مثل صابون بچه).

بلافاصله پس از حمام از کرم مرطوب کننده صورت استفاده کنید و در صورت لزوم در طول روز آن را تکرار کنید از دستگاه رطوبت ساز در خانه استفاده کرده و نگذارید دمای هوا بیش از حد گرم شود.

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک

مراقبت های ضروری پوست خشک

1- انتخاب درست کرم و لوسیون

در این مسئله که استفاده از مرطوب کننده برای درمان انواع پوست مناسب است، هیچ شکی نیست. شما باید به سراغ کرمی بروید که مخصوص پوست‌تان باشد، نه اینکه هر کرمی را از روی قفسه برداشته و مصرف کنید. حواستان باشد؛ استفاده از کرم یا لوسیون مخصوص پوست چرب، هیچ نتیجه درمانی برای پوست خشک شما ندارد.

پوست خشک دارای یک لایه رطوبتی بسیار شکننده‌ست که عواملی مانند اشعه UV و آلودگی، خیلی راحت به آن آسیب زده و وارد بدن می شود. درواقع به نوعی می توان گفت؛ پوست خشک با هر عاملی می تواند رطوبت خود را از دست داده و موجب آزار شما شود. در انتخاب مرطوب کننده نهایت دقت را به خرج دهید، تا به خوبی پوست‌تان را پوشش داده و لطافت را به صورت‌تان برگرداند.

2- استفاده از مرطوب کننده روی پوست نم دار

یکی از اشتباهات معمول بعد از شستشوی صورت، خشک کردن سریع آن با حوله یا دستمال می باشد. براساس آخرین تحقیقات انجام شده، بهترین زمان ممکن برای رطوبت رسانی به پوست درست بعد از شستشو و قبل از خشک کردن آن است. همین اقدام به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده به باقی ماندن آب در پوست کمک می‌کند. اگر پوست خشک دارید به خوبی می دانید که اهمیت آبرسانی پوست چقدر بالاست و شما با این کار، اقدام بزرگی در راستای مراقبت از پوست خود انجام داده اید.

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک

هر بار که صورت‌تان را شستید، سریعا به سراغ مرطوب کننده رفته و پوست‌ نم‌دار خود را سیراب کنید!

3- ماساژ پوست خشک با روغن های گیاهی

روغن درمانی یکی از روش‌هایی‌ست که به آبرسانی و تغذیه سریع پوست کمک می کند. روغنی را برای پوست‌تان انتخاب کنید که به آن درخشندگی ببخشد. نیازی نیست کل صورت را با روغن ماساژ دهید! چند قطره بر روی کف دست خود ریخته و سپس با انگشت‌تان ضربه‌هایی کوچک بر جای جای صورت بزنید. این بهترین روش آبرسانی صورت است.

بعد از مرطوب کننده، استفاده از روغن به آبرسانی بیشتر پوست کمک می‌کند.

4- حمام با آب داغ ممنوع

حمام کردن با آب داغ به پوست خشک آسیب می زند و اصلا برای آن مناسب نیست. شما با حمام آب گرم همان چربی‌های کم پوست‌تان را از بین برده و پوست را خشک‌تر از قبل می‌کنید. بهترین راهکار، حمام با درجه آب ملایم است. شاید آن آرامشی که می خواهید را بدست نمی‌آورید اما در عوض پوست‌تان دچار آسیب نمی‌شود.

5- لایه برداری از پوست را فراموش نکنید

بسیاری بر این عقیده‌اند چون پوست خشکی دارند نیازی نیست که لایه برداری کنند. اما شما می توانید هر چند وقت یکبار، این کار را انجام دهید. البته بعد از اولین لایه برداری باید منتظر واکنش پوست‌تان باشید. اگر به این کار جواب مثبتی نشان داد، می توانید لایه برداری را در دستور کار هفتگی خود قرار دهید.

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک

نیازی نیست لایه بردار سفت و سختی را انتخاب کنید. یک اسکراب ملایم را برداشته و به آرامی و به حالت دورانی بر روی پوست خود بکشید. شما به عنوان یک فرد با پوست خشک باید با پوست‌تان دوست باشید و ملایم‌ترین رفتارها را با آن داشته باشید.

6- از ضدآفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم های ضدآفتاب برای تمامی انواع پوست ضروری است. هر چند مطمئنا بارها این مسئله را به شما گفته‌اند و باز هم پشت گوش انداخته‌اید. اما شما در هر ساعت از شبانه روز باید از این کرم استفاده کنید. براساس آخرین تحقیقات انجام شده همه افراد اعم از مرد، پیر و جوان باید در طول روز از کرم ضد آفتاب آن هم با SPF بالای 15 استفاده کنند. تمدید این کرم بعد از هر 2 ساعت هم الزامی‌ست.

البته محافظت از پوست در برابر خورشید تنها به همین کار ختم نمی‌شود. شما نباید طی ساعت ۱۰ صبح تا ۲ عصر در مدت زمان طولانی، زیر نور آفتاب قرار بگیرید. اگر هم اوقات‌تان را بیرون از خانه سپری می‌کنید تمام تلاش‌تان را بکار گیرید که سایه بان پیدا کنید. یا کلاه لبه دار و عینک آفتابی پوست‌تان را بپوشانید.

7- ماساژ پوست خشک

یکی از بهترین روش‌های درمان پوست خشک و زبر، ماساژ دادن آن است. درواقع ماساژ به افزایش گردش خون کمک کرده و درخشندگی و میزان آبرسانی پوست را بالا می برد. البته اگر از روغن‌های گیاهی برای ماساژ دادن استفاده کنید؛ رطوبت آن در شرایط بهتری قرار می گیرد.

دو الی سه بار در هفته قبل از خواب، ماساژ صورت را انجام دهید.

8- از ویتامین و مکمل استفاده کنید

از کجا بفهمم پوستم خشکه؟ ۸ روش طلایی مراقبت از پوست خشک

اگر به دنبال درمان خشکی پوست خود هستید، بهترین راهکار در کنار مصرف غذاهای سالم، استفاده از انواع ویتامین‌ها و مکمل‌هاست. برخی از این مکمل‌ها و ویتامین‌ها عبارتند از :

ویتامین D،
قرص کلاژن،
روی،
ویتامین A،
ویتامین C،
ویتامین B.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز