بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

اگر این 10 نشانه را دارید شما زود پیر شده اید! + راهکارهای درمان

اصولا به چه علائمی، علائم پیری می گویند؟ چگونه بفهمیم علائم پیری در ما وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این دو پرسش مهم که ممکن است برای شما بوجود بیاید، به صورت کاملا جامع پاسخ دهیم. ممکن است شما علائم بروز پیری را بشناسید. علائمی همچون چین و چروک، موهای خاکستری و خیلی از علائم رایج. اما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر و تخصصی تر به عوامل پیدایش پیری می پردازیم.

از لحظه لقاح، هر یک از سلول های ما – و از این رو، بافت ها و اندام های ما – روند پیری را آغاز می کنند. البته در اوایل زندگی، ما هنوز در حال رشد هستیم و تعداد سلول های خود را افزایش می دهیم. اما سلول ها در حال پیر شدن هستند و این روند آنقدر کند است که ما آن را حس نمی کنیم. در مقطعی از زندگی، اغلب در دهه 30 سالگی، نشانه های رایج پیری شروع به آشکار شدن می کنند. این علائم را می توان در هر بخشی از بدن - از علائم حیاتی مانند فشار خون گرفته تا پوست، استخوان و مفاصل، سیستم قلبی عروقی، گوارشی و عصبی و فراتر از آن - مشاهده کرد.

جالب توجه است که بدانید مجموعه‌ای از تحقیقات بیولوژیکی قابل توجه در دهه 90 میلادی، ژن‌هایی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند عمیقاً بر سرعت پیری سلول‌ها تأثیر بگذارند. خبر خوب این مطالعات این است که به نظر می رسد تغییرات بیولوژیکی که باعث افزایش طول عمر می شود، سبب افزایش سرزندگی نیز می شود. افرادی که عمر طولانی تری دارند در بیشتر سال های عمر خود، کاملاً سالم زندگی می کنند.

10 نشانه بروز علائم پیری

خب تا اینجا تا حدودی با روند پیر شدن پوست آشنا شدید. در این قسمت می خواهیم با 10 تا از شایع ترین علائم پیری آشنا شویم، که دانستن آن می تواند به شما در شناخت راهکار های درمانی آن کمک شایانی کند. این علائم در زیر آورده شده اند:

1. خطوط ریز و چین و چروک

خطوط ریز، پنجه کلاغی و چین و چروک مشهودترین و اغلب نگران‌کننده‌ ترین نشانه‌های پیری برای مردان و زنان هستند. پدید آمدن این چین و چروک ها، اغلب نتیجه ضعیف شدن فیبرهای الاستین و کلاژن هستند. در نتیجه این امر منجر به شلی پوست و بوجود آمدن چین و چروک های بعدی می شود.

2. تیرگی پوست

پوست درخشان و به اصطلاح شبنم دار دوره جوانی به تدریج با افزایش سن محو می شود. نتیجه این فرایند بوجود آمدن یک رنگ مات روی پوست می باشد. همچنین به دلیل کاهش سطح رطوبت در لایه بالایی پوست است که به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود. در حالی که پوست یک فرد جوان هر سه تا چهار هفته یکبار خود را تجدید می کند، پوست افراد مسن هر چهار تا شش هفته تجدید می شود.

3. رنگ پوست ناهموار

افزایش سن سبب ناهموار شدن پوست در نواحی خاصی می شود. این امر ممکن است به دلیل وجود ملانین بیشتر در بخش‌هایی از پوست یا عملکرد سطوح هورمونی در زنان باشد. این ناهمواری می تواند منجر به پیرتر شدن پوست نسبت به سال های قبل شود.

4. خشک شدن پوست

پوست جوان و سالم دارای رطوبت بالایی است که ظاهر شاداب و درخشان فرد را بوجود می آورد. در طول فرآیند پیری این رطوبت کاهش می‌یابد. زیرا پوست توانایی خود را برای حفظ رطوبت از دست می‌دهد. همچنین پوست افراد مسن اغلب با خشکی و کم آبی همراه است.

5. لکه و آکنه

نازک شدن پوست همزمان با افزایش سن منجر به ظاهر شدن رگ های خونی تونیکی روی پوست می شود. لکه های پیری یا آکنه ها که قرمز یا قهوه ای هستند، بیشتر در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شوند. این امر سبب نشدید علائم پیری شده و پوست را پیر می کند.

6. زبر و خشن شدن بافت پوست

با افزایش سن، تغییراتی در بافت پوست بوجود می آید. پوستی که زمانی نرم و صاف بود، در دوران پیری به دلیل از بین رفتن لایه های شاخی پوست و کند شدن گردش سلولی، ناهموار و زبر می شود.

7. منافذ باز و قابل مشاهده روی سطح پوست

منافذ روی بافت، با افزایش سن و به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست و کشیده شدن پوست در اثر گرانش، بزرگ شده یا بیشتر دیده می شوند. این منافذ بزرگ نیز، یکی دیگر از نشانه های پیری به حساب می آیند.

8. افزایش شکنندگی پوست

طبیعتا هرچه سن بالاتر می رود، سلول های تولید کنده کلاژن و الاستین کمتر شده و پوست شکننده تر می شود. 

9. کبود شدن راحت پوست

در بعضی از موارد، پوست فرد با کوچکترین التهاب و تحریک خارجی و حتی داخلی، کبود شده و تغییر رنگ می دهد. این عارضه بدلیل کم شدن تولید رنگدانه های پوست می باشد.

10. خسته شدن زود هنگام عضلات

طبیعی است که هر چه سن بالا می رود، عضلات تحلیل رفته و دیگر کارکرد سابق خود را نخواهند داشت. به همین دلیل می بایست که راهی برای درمان یا تسکین درد های عضلانی پیدا کرد.

اگر این 10 نشانه را دارید شما زود پیر شده اید! + راهکارهای درمان

راهکارهای درمان علائم پیری زودرس

خب تا اینجا با 10 موردی که نشان می داد در شما علائم پیری وجود دارد، آشنا شدیم. سوال مهم بعدی اینجاست که اکنون ما فهمیدیم، این علائم رو داریم. چجوری درمان یا به تعویق بندازیمشون؟ با همراه باشید تا به این پرسش بسیار مهم پاسخ بدهیم. اصولا در درمان و یا پیشگیری از علائم پیری، دو روش وجود دارد. یکی برای جوانسازی پوست و دیگری رفع خستگی های عضلانی. در این قسمت قصد داریم تا بهترین راهکار ها رو برای شما عنوان کنیم. 

1. روش های جوانسازی پوست

در این بخش، قصد داریم بهترین روش های جوانسازی پوست را به شما معرفی کنیم. آشنایی با این روش های زیباسازی و درمانی، شما را در انتخاب هر چه بهتر روش مناسب پوست خود، یاری می کند. برخی از محبوب ترین این روش ها عبارتند از:

میکرودرم ابریژن | پاکسازی عمیق

میکرودرم ابریژن که به روش پاکسازی پوست نیز معروف است، بهترین روش برای ازبین بردن انواع آلودگی ها، چربی ها و سولول های مرده از زیر پوست می باشد. دستگاه میکرودرم که انواع مختلفی هم دارد، با قدرت مکش بسیار بالا خود، تمام این آلودگی ها را از زیر پوست بیرون کشیده و پوست را شاداب و جوان می کند.

آر اف (رادیوفرکانسی درمانی) | لیفت و سفت کننده

جوانسازی و درمان با روش آر اف یا رادیوفرکانسی که سفت کردن پوست با فرکانس رادیویی نیز نامیده می‌شود، یک روش غیرجراحی برای سفت کردن پوست است. در این روش از امواج انرژی رادیوفرکانسی برای گرم کردن لایه عمیق پوست که درم نام دارد، استفاده می شود. این گرما تحریک تولید کلاژن را افزایش می دهد. کلاژن رایج ترین پروتئین در بدن ما است و چارچوب پوست را تشکیل داده و به ساختار پوست استحکام می بخشد.

هیدرودرم ابریژن | آبرسان قوی

هیدرودرم ابریژن، یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است که با میکرودرم ابریژن تفاوت هایی دارد. بیشتر به این دلیل که در آن از قدرت مکش استفاده نمی شود. از هیدرودرمی به منظور بهبود بافت پوست، کاهش چین و چروک، افزایش آبرسانی به پوست، افزایش جریان خون و به حداقل رساندن منافذ استفاده می کنند. شما می توانید هیدرودرم ابریژن را به آن به عنوان یک اسکراب لایه بردار بسیار قوی نیز درنظر بگیرید.

بخور صورت | آرامش و جوانسازی

استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم نیز، برای جوانسازی و پاکسازی پوست خیلی می تواند مفید باشد. دستگاه های بخور صورت با استفاده ار بخار ملایمی که تولید می کنند، برای شاداب و جوان کردن پوست صورت وسیله کاربردی هستند.

اگر این 10 نشانه را دارید شما زود پیر شده اید! + راهکارهای درمان

 2. رفع خستگی عضلات

در قسمت قبل، با راهکار های جوانسازی و درمان چین و چروک پوست آشنا شدیم. ولی علائم پیری که فقط مربوط به چین افتادن پوست نمی شود! قسمت دوم علائم پیری تحلیل رفتن و زود خسته شدن عضلات، مخصوصا عضلات پا می باشد. به همین جهت، بسیار مهم است که به عضلات بدن خود اهمیت ویژه ای بدهیم. به همین منظور در ادامه روش های کاربردی جهت ایجاد آرامش و رفع خستگی برایتان عنوان خواهیم کرد که خیلی به دردتان می خورد.

دستگاه های ماساژور خانگی

در سال های اخیر، استفاده از دستگاه های ماساژور خانگی، به خصوص ماساژور پا به شدت افزایش یافته است. ماساژور پا انواع مختلفی دارد که هر یک برای نواحی خاصی از پا مورد استفاده قرار  می گیرند. به عنوان مثال،  ماساژور زانو برای نواحی زانو و اطراف آن مناسب است. یا ماساژور مدل کامفورت برای ساق و کف پا بسیار کاربردی می باشد. با توجه به این موارد، آشنایی با ویژگی های یک ماساژور پا با کیفیت برای شما لازم می باشد. برای خرید ماساژور پا خانگی  خوب و با کیفیت، می بایست به نکات زیر توجه نمایید:

  • ترجیحا ماساژور های پا برقی را انتخاب کنید. زیرا استفاده از ماساژور برقی، راحت تر بوده و نتایج ماندگار وسریع تری دارد.
  • سعی کنید ابعاد ماساژور تان را متناسب با سایز پا و بدنتان انتخاب نمایید تا هنگام استفاده به مشکل بر نخورید.
  • با توجه به نیازتان می توانید مکانیسم ارتعاشی، فشار و ضربه ای یا شیاستو را انتخاب نمایید.


به این مطلب امتیاز دهید:
(5 امتیاز , میانگین: 4.2 از 5)

نظرات شما:
  • گرامی سه شنبه, 05 بهمن 1400

    سلام از کجا باید بخریم؟

  • سامان دهقان سه شنبه, 05 بهمن 1400

    مقاله خیلی خوبی بود. میدونین چجوری باید ماساژور پا شفا رو تهیه کنم؟

  • مبینا سه شنبه, 28 دی 1400

    راهکارهای خیلی خوبی رو پیشنهاد کردید. ولی یه سوال؟ به نظرتون ورزش متداوم و رژیم غذایی سالم هم به جوانسازی صورت کمک میکنه.


عناوین جذاب امروز