بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
ترفند های خانگی و طبیعی برای پرپشتی موها. آیا با راهکار های خانگی می توان موها را پرپشت کرد؟ برای پرپشت شدن موی سر با روش های خانگی چه باید کرد؟ بهترین ترفندهای خانگی برای داشتن موهایی پرپشت و زیبا را در این مطلب بخوانید.

ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلات پوست و مو در سرتاسر جهان است. این مشکل فقط مخصوص آقایان نیست، بلکه برای بسیاری از خانم ها نیز از آن رنج می‌برند. در مواردی  ممکن است ریزش مو به حدی پیشرفت کند که منجر به طاسی کامل سر شود و گاهی ریزش مو به آرامی صورت می‌گیرد و تنها باعث کم پشت شدن موی سر می‌شود. برای برخی طاسی کامل با طاسی جزئی سر تفاوت چندانی ندارد و فشار روانی یکسانی را بر آن‌ها وارد می‌کند. برای جلوگیری و رفع این نگرانی‌ها در این مقاله از سایت سوربان سعی داریم راه‌های پرپشت کردن مو با روش های خانگی و طبیعی را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید
پرپشت کردن مو با روش های گیاهی و خانگی

دلایل کم پشتی موها چیست؟

کم‌ پشت شدن موها دلایل مختلف بسیاری دارد؛ مثلا عادت‌های تغذیه‌ای نامناسب و استفاده از فست‌فودها، ژنتیک افراد، سبک زندگی، استرس و غیره می‌توانند بر ریزش بیشتر مو سر تاثیرگذار باشند. طبق انتشار مقاله ‌ای از آکادمی پوست و موی کشور آمریکا (ADD)، ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است؛ اگر بیشتر از این مقدار باشد، می‌تواند هشدار باشد. برخی از عادت‌های اشتباه روزانه که باعث نازک شدن و ریزش مو می‌شوند عبارتند از:

● استفاده از محصولات نامناسب و خشن
● محکم بستن موها با کش
● استفاده بیش‌ازحد از داروها و شامپوهای درمانی
● استرس روزانه
● دلایل موروثی یا ژنتیکی
● زایمان
● عدم دریافت کافی آهن، اسید فولیک و سایر مواد مدنی
● تغییرات هورمونی
● کم کردن زیاد وزن در مدت کوتاه
● شیمی درمانی
● متوقف کردن مصرف قرص‌های ضد بارداری
● تحت درمان قرار گرفتن به دلیل بیماری‌های خود ایمنی
● نقص سیستم ایمنی بدن
● اختالات پوستی، عفونت و قارچ
● استفاده نکردن از شانه مناسب مو
● برس کشیدن خشن
● استفاده از سشوار با فاصله نزدیک
● استفاده بیش‌ازحد از اتو مو
● استفاده بیش‌ازحد از حالت دهنده‌های مو، در مدت طولانی

پرپشت کردن مو با راهکارهای خانگی

به طور متوسط در طول روز 100 تار مو می‌ریزد که اغلب هنگام شانه زدن و یا شستن سر اتفاق می‌افتد. این مقدار از ریزش بسیار ناچیز است؛ زیرا هر فرد بالغ دارای 150000 هزار تار مو است. مقدار رویش و رشد مو از مقدار ریزش مو بسیار بیشتر است. در ادامه برخی از راه‌های پرپشت کردن مو با روش ‌های خانگی را به همراه طرز مصرف شرح می‌دهیم.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید

1. پرپشت کردن مو با تخم مرغ

استفاده از تخم مرغ یکی از راه‌های پرپشت کردن مو با روش ‌های خانگی است. از تخم مرغ برای افزایش ضخامت و پرپشت شدن موها به روش طبیعی استفاده می‌شود؛ زیرا تخم مرغ تمامی پروتئین‌ها و اسیدآمینه‌های اساسی را برای تقویت رویش مو سر دارد. در این روش ابتدا باید بسته به اندازه بلندی یا کوتاهی موهای خود 2 عدد تخم مرغ یا بیشتر را تهیه کنید.

تخم مرغ‌ها را به صورت مداوم و طولانی با هم زن، هم بزنید. بعد از حمام درحالتی که موها هنوز نم دارند و مرطوب هستند تخم مرغ را به ساقه مو بمالید و 30 دقیقه استراحت دهید. در آخر موهای خود را با آب ولرم و شامپو بشوئید. بهتر است برای نتیجه سریع حداقل هفته‌ای دوبار این کار انجام دهید.

2. روغن زیتون و تاثیر آن روی پرپشتی موها

روغن زیتون با خواص متفاوتی که دارد باعث حجم دهندگی، نرمی، لطافت، تقویت ریشه و پرپشت شدن موها می‌شود. مقداری روغن زیتون را کف دست روی انگشتانتان بریزید؛ سپس با آن پوست سر، ریشه و ساقه موها را با ماساژ دهید و بین 30 تا 45 دقیقه صبر کنید.

در آخر با یک شامپو مناسب و ملایم موهایتان ر بشوئید و کامل آب بکشید حتی می‌توانید همین کار را شب انجام دهید و صبح موها را بشوئید. بهتر است هفته ‌ای سه بار از این روش استفاده کنید.

3. آووکادو ؛ درمان خانگی پرپشت کردن مو

یکی دیگر از راه‌های پرپشت کردن مو با روش‌ های خانگی استفاده از آووکادو است زیرا آووکادو با داشتن ویتامین E علاوه بر تقویت موها، باعث لطافت و خوش حالت شدن آن‌ها نیز می‌شود. با استفاده از اووکادو برای پرپشت کردن مو با روش‌ های خانگی ابتدا باید یک عدد آووکادو رسیده با یک عدد موز رسیده را باهم خوب له کنید؛ سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با آن‌ها ترکیب کنید. این ترکیب را به موها بمالید و پوست سر را به خوبی ماساژ دهید و حدود 30 دقیقه صبر کنید تا مواد به موها جذب شود و در آخر موهای سرتان را با شامپو بشوئید.

علاوه بر روش بالا می‌توانید یک ماسک مرطوب کننده ساده دیگر در منزل تهیه کنید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذا خوری روغن جوانه گندم و یک آووکادو رسیده احتیاج دارید. آووکادو را به همراه روغن جوانه گندم خوب له کنید. داخل حمام بعد از شستن کامل سر این ماسک را روی موهای خیس خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید سپس موها را با آب خالی بشوئید. هر یک از ماسک‌ها را یک‌بار در هفته استفاده کنید.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید

4. پرپشت کردن مو با گیاه آلوئه‌ورا

یکی دیگر از ترفندهای پرپشت کردن مو با روش های خانگی به کارگیری گیاه آلوئه‌ورا است. این گیاه به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، باعث بیشتر شدن ضخامت قطر تارهای مو می‌شود و هم‌چنین سبب متعادل‌سازی PH پوست سر نیز می‌گردد.

برای درمان ریزش موها کافی است با چاقو برش کوچکی روی برگ‌های آلوئه‌ورا ایجاد کنید و ژل داخل آن را تخلیه کنید. سپس ژل را به سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را با آب و شامپو بشوئید. این کار را هفته یک الی دو بار انجام دهید تا ریزش مو متوقف شود.

روش دوم استفاده از این گیاه به گونه‌ای است که باید مقداری از ژل را داخل شیر نارگیل بریزید و هم بزنید و در آخر ترکیب را روی سر خود بمالید. سپس بعد از نیم ساعت با آب و شامپو بشوئید. همچنین نوشیدن مقداری از ژل آلوئه‌ورا به صورت ناشتا باعث سلامتی و افزایش رشد موها می‌شود.

یک رژیم غذایی صحیح و سالم از انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است که برای داشتن موهای سالم و قوی ضروری است. مصرف مواد پروتئینی و ویتامین B باعث افزایش استحکام، ضخامت و بهبود رشد موها می‌شود. برخی از مواد پروتئینی لازم بدن شامل تخم مرغ، شیر، ماست، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل، دانه‌های خوراکی، غلات سبوس‌دار و سبزیجات تازه می‌شود.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید

5. آب پیاز برای پرپشتی مو

استفاده از آب پیاز یک روش مطمئن برای تقویت رشد مو است آب پیاز با افزایش سطح کاتالیز آنزیم آنتی اکسیدان به پرپشت شدن مو کمک می‌کند. این آنزیم با بهینه سازی چرخه رشد مو، به تجزیه پر اکسید هیدروژن کمک می‌کند.

آب پیاز به این دلیل که غنی از گوگرد است، به تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند. گوگرد برای بازسازی فولیکول مو ضروری است گوگرد همچنین در به حداقل رساندن ریزش و شکنندگی مو موثر است آنتی‌اکسیدان‌ها خاکستری شدن زودرس مو‌ها را به تاخیر می‌اندازند.

خواص ضد باکتری پیاز به سلامتی پوست سر و رهایی از عفونت‌ها کمک می‌کند و با از بین بردن موانع، باعث ترویج رشد مو می‌شود. همین خاصیت به کنترل شوره سر نیز کمک می‌کند.

آب پیاز پوست سر را تحریک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه باعث می‌شود فولیکول‌های مو به خوبی تغذیه شوند.

آب پیاز را به وسیله پد پنبه ای به پوست سر خود بمالید برای چند دقیقه ماساژ دهید اجازه دهید پیاز به مدت ۱۵ دقیقه الی ۱ ساعت روی سرتان بماند مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

آب پیاز علاوه بر تغذیه، به تقویت گردش خون پوست سر کمک می‌کند. این ماده همچنین با هرگونه مشکلات مربوط به پوست سر مقابله کرده و رشد مو‌ها را سریع‌تر می‌کند. روش تقویت مو با آب پیاز را یک روز در میان بکار ببرید.

6. آب سیب زمینی و آب پیاز برای پرپشت شدن موها

دو قاشق غذاخوری آب سیب زمینی و یک قاشق غذاخوری آب پیاز را  با هم مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود، این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و سرتان را با حرکات دورانی به آرامی ماساژ دهید اجازه دهید این مخلوط به مدت ده دقیقه روی سر شما بماند مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

استفاده از ترکیب پیاز و سیب زمینی، یکی دیگر از روش‌های پرپشت شدن مو با پیاز است. این ماده به تغذیه فولیکول‌ها کمک می‌کند و باعث سالم ماندن مو‌های شما می‌شود. از این روش یک روز در میان استفاده کنید.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید

7. پرپشت شدن موها با عسل و آب پیاز

دوقاشق آب پیاز را با نصف قاشق عسل طبیعی مخلوط کنید و هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و سرتان را با حرکات دورانی به آرامی ماساژ دهید.

اجازه دهید این مخلوط به مدت نیم ساعت روی سر شما بماند مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

عسل نرم‌کننده‌ای است که رطوبت را به پوست و موی شما می‌رساند. در ترکیب با آب پیاز، به رشد مو کمک می‌کند و در عین حال باعث سالم ماندن مو‌های شما می‌شود. از این روش دو الی سه بار در هفته استفاده کنید.

8. روغن کرچک و آب پیاز برای پرپشتی مو

دو قاشق غذاخوری آب پیاز دو قاشق غذاخوری روغن کرچک را با هم مخلوط کنید تا مخلوط یکدستی حاصل شود.

این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و سرتان را با حرکات دورانی به آرامی ماساژ دهید اجازه دهید این مخلوط به مدت یک ساعت روی سر شما بماند مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

روغن کرچک یکی از محبوب‌ترین دارو‌های تقویت رشد مو است. این روغن به ضخیم شدن مو‌ها نیز کمک می‌کند. با ترکیب آب پیاز و روغن کرچک، می‌توانید از شر ریزش مو خلاص شده و از افزایش حجم مو اطمینان حاصل کنید. از این روش یک روز در میان استفاده کنید.

با این 10 نسخه خانگی و طبیعی موهایی پرپشت سالم و زیبا داشته باشید

9. زنجبیل و آب پیاز برای تقویت و پرپشتی مو

یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل و یک قاشق غذاخوری را با هم ترکیب کنید این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و سرتان را با حرکات دورانی به آرامی ماساژ دهید.
اجازه دهید این مخلوط به مدت نیم ساعت روی سر شما بماند.

مو‌های خود را با یک شامپوی ملایم بشویید زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی‌اش مشهور بوده و در هومیوپاتی و طب چینی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده همچنین ریزش مو را به حداقل می‌رساند و باعث بهبود کیفیت مو و تقویت گردش خون می‌شود. از این روش یک روز در میان استفاده کنید.

10. استفاده از برگ حنا برای پرپشت شدن موها

یکی دیگر از راه‌هاي طبیعی و ساده برای درمان ریزش مو، استفاده از گیاه حنا اسـت برگ حنا رنگ طبیعی موها را بازیابی کرده و علاوه بر افزایش نرمی و استحکام موها، بـه مرور باعث ضخیم شدن و پرپشت شدن مو نیز خواهد شد.

یک مشت برگ حنای تازه را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر نرم و یکدستی بـه دست آید. ترکیب را حدود دو ساعت بحال خود رها کنید و بعد از سپری‌شدن این مدت، خمیر حنا رابه مو هاي خود بمالید. سر رابا یک کلاه مخصوص رنگ‌ کردن مو بپوشانید و چند ساعتی صبر کنید. سپس موها را شامپو کنید تا حنای اضافه از لابلای موها خارج شود.

نکاتی مهم برای جلوگیری از ریزش مو ک داشتن موهایی پرپشت

  • نوع پوست سر خود را تشخیص دهید واز شامپو مناسب موی سر خود استفاده کنید.
  • برس و شانه مناسبی برای موهایتان انتخاب کنید بهترین گزینه استفاده از شانه‌هایی است که از مواد و الیاف طبیعی ساخته شده‌اند.
  • سر خود را ماساژ دهید تا به پرپشت شدن موهای خود کمک کنید.
  • موهای خود را بعد از حمام با ملایمت خشک کنید.
  • ریشه موی سر خود را لیفت کنید.
  • همیشه فرق سر خود را به یک سمت باز نکنید.
  • از درجه حرارت بالای سشوار استفاده نکنید.


به این مطلب امتیاز دهید:
(23 امتیاز , میانگین: 3.9 از 5)

نظرات شما:
  • صدیقه يكشنبه, 27 آذر 1401

    با سلام خیلی مفید بود تشکر

    پاسخ مدیر:

    سلام خیلی ممنونم از همزاهی شما دوست عزیز سوربان.


عناوین جذاب امروز